Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2009, 12:39
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Algemene voorwaarden worden over het algemeen niet of zeer slecht gelezen.
Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat je geen enkel gevoel van "tegemoetkoming" zal bereiken bij opdrachtgevers als jij zegt dat je 150% zal rekenen in plaats van 200% zoals opgenomen in AV.
Mag ik vragen waarom je dat denkt?

Citaat:
Je kunt in je offerte een kopje doorlooptijd of projectplanning opnemen zodat de opdracht word gepland om gereed te zijn binnen x dagen of weken na accepteren van de offerte. Voordeel voor de klant is dat hij zelf kan zien dat als hij over 4 weken een deadline heeft jou offerte voor een bepaalde datum moet accepteren omdat jij aangeeft hoeveel doorlooptijd je nodig hebt.
Hmmm op zich een goeie, ware 't alleen niet dat die doorlooptijd grotendeels ook afhankelijk is van andere klussen. Als de offerte uit mijn eerste post na één of twee weken akkoord was bevonden had ik er op dat moment de tijd voor gehad de klus binnen een week voor ze af te ronden, echter werd de offerte dus pas na 3,5 week geaccepteerd, net op een moment dat ik bovendien erg druk was met twee andere (grotere) klussen en een festival dat gefotografeerd moest worden (trek daar maar 5 hele dagen voor uit inclusief afwerken van de foto's). Lees: doorlooptijd grotendeels afhankelijk van de rest van m'n planning en die is iedere week anders.

Citaat:
Je moet wel voorzichtig zijn met harde tijdlijnen want die kunnen ook afschrikken als je met anderen concureert.
Gelukkig nauwelijks aan de orde. Meestal gaat 't ook in overleg met de klant; wanneer wil hij het af hebben en hoe past dat in m'n eigen planning.

Citaat:
Maar je kunt ook prima opnemen dat onder normale omstandigheden de doorlooptijd 2 weken is en dat er in overleg een kortere termijn bespreekbaar is maar dat dit tot extra kosten kan leiden voor het met spoed afhandelen van een opdracht.
Opnieuw een bezwaar: klussen variëren nogal in aantal uren die er in gaan zitten. Dit was een kleintje (14/15 uur) en werd een middelmatig klusje (22/23 uur), echter heb ik ook projecten waarmee ik 3 maand zoet ben (maar minder uren per week) of projecten waar ik gewoon een maand meer dan full-time op aan het werk ben. Er is niet echt een gemiddelde/normale omstandigheid.

Citaat:
Ik zou ook in overweging nemen om een offerte niet 3 weken maar slechts 8 of 14 dagen geldig te laten zijn als je al weet dat de klant een redelijk snelle deadline heeft zoals in dit geval.
Op zich een goeie. Echter begon dit als klein klusje dat toch geen haast had dus "och stuur deze week maar ergens effe een offerte" met een deadline die op het moment van offreren nog 5,5 week weg was... Lees: tijd zat, mits de klant idd op tijd een akkoord doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Hoi,

Ik zet in mijn offerte altijd een kopje "Offerte geldig tot". Op die manier kun je voorkomen dat je opeens dag en nacht moet werken omdat de klant pas na 3 weken iets van zich laat horen. Je kunt ook op de offerte iets schrijven als: "opdracht kan opgeleverd worden tegen datum X indien ik over alle broninformatie beschik uiterlijk datum X."
Geldigheidsduur vermelden op de offerte is zelfs wettelijk verplicht, dat doe ik dus vanzelfsprekend ook. Over de broninformatie beschikte ik bovendien vóór het opstellen van de offerte al, het gaat hier puur om het "buiten de geldigheidsduur van de offerte reageren en vervolgens idiote deadlines stellen".

Citaat:
Als de klant jou om je tarieven vraagt, zou ik ook jouw spoedtarief vermelden ook al is het niet van toepassing voor die opdracht. Dan is hij toch al op de hoogte en kun je er bij andere opdrachten naar verwijzen.
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hmm even samenvatten is het niet slim om een percentage te vemelden in je AV. Wellicht handig is vermelden dat je voor spoed en avonduren een toeslag kan vragen.
"Even samenvattend"? Wat wordt er samengevat? Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn... Ben ik nog steeds benieuwd naar dus ;-)

Avond/weekendtarief ga ik sowieso niet invoeren. Prettige aan freelancen vind ik juist dat ik m'n werk niet tussen 9 en 5 hóef te doen en ik heb totaal geen bezwaar tegen 's avonds laat of in het weekend doorwerken. Heb wel een bezwaar tegen (te) laat akkoord op offertes icm drukte, meerwerk én deadlines die plotseling een stuk dichterbij liggen dan de klant had doen vermoeden.

Citaat:
Dit overleg je uiteraard VOORAF met je klant en dan zit je helemaal safe !
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Sofie heeft ook een goeie tip inderdaad, vermeld gewoon wanneer je tijd hebt. Duidelijk voor iedereen!
Zo had ik de post van Sofie nog niet bekeken. Zal ik bij m'n volgende offerte eens naar kijken inderdaad.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2009, 13:18
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.
>> AV moet je altijd naar refereren en als bijlage + vermelding voorkomt verwarring.

Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn.
>> AV's worden slecht gelezen, voorkom problemen al vooraf!
( was ook meer een samenvatting voor mezelf )
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2009, 13:29
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Ik denk dat het heel redelijk is om opnieuw te onderhandelen met de klant als hij de offerte niet binnen de genoemde termijn ondertekent.

Er staat toch duidelijk in: 'offerte geldig tot 14 dagen na dagtekening'? Na drie weken is de offerte gewoon niet meer geldig, punt. Dan kun je een nieuwe opstellen (of de oude aanvullen), met in acht neming van de op dat moment actuele situatie. Bijvoorbeeld de voor (niet) jou beschikbare tijd.

Volgens mij is de situatie van Anouk precies de reden om een offerte maar voor een beperkte termijn geldig te laten zijn.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2009, 13:39
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Ik denk dat het heel redelijk is om opnieuw te onderhandelen met de klant als hij de offerte niet binnen de genoemde termijn ondertekent.

Er staat toch duidelijk in: 'offerte geldig tot 14 dagen na dagtekening'? Na drie weken is de offerte gewoon niet meer geldig, punt. Dan kun je een nieuwe opstellen (of de oude aanvullen), met in acht neming van de op dat moment actuele situatie. Bijvoorbeeld de voor (niet) jou beschikbare tijd.

Volgens mij is de situatie van Anouk precies de reden om een offerte maar voor een beperkte termijn geldig te laten zijn.

Marlies
Klopt, na 3,5 week was de offerte gewoon niet meer geldig en had ik een nieuw aanbod kunnen doen. Echter blijft het feit dat ik in dat geval graag aanspraak had kunnen maken op een spoedtarief, gezien de vermeerdering van de hoeveelheid werk en de erg krappe deadline.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2009, 13:43
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Klopt, na 3,5 week was de offerte gewoon niet meer geldig en had ik een nieuw aanbod kunnen doen. Echter blijft het feit dat ik in dat geval graag aanspraak had kunnen maken op een spoedtarief, gezien de vermeerdering van de hoeveelheid werk en de erg krappe deadline.
Het gaat in dit geval, volgens mij, niet om een spoedtarief. Maar om een nieuw tarief dat is gebaseerd op de nieuwe situatie. Dat het daarbij gaat om een krappe tijd doet daarbij, denk ik, niet zo terzake.

Het had immers ook om een andere verandering van situatie kunnen gaan? Bijvoorbeeld dat je ineens veel meer nieuwe informatie moet verwerken dan oorspronkelijk gepland?

Of zie ik dat verkeerd?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2009, 13:50
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Het gaat in dit geval, volgens mij, niet om een spoedtarief. Maar om een nieuw tarief dat is gebaseerd op de nieuwe situatie. Dat het daarbij gaat om een krappe tijd doet daarbij, denk ik, niet zo terzake.

Het had immers ook om een andere verandering van situatie kunnen gaan? Bijvoorbeeld dat je ineens veel meer nieuwe informatie moet verwerken dan oorspronkelijk gepland?

Of zie ik dat verkeerd?

Marlies
Zie je denk ik verkeerd. Gaat mij er puur om dat ik mezelf uit de naad heb moeten werken en andere klussen opzij heb moeten schuiven om dit op tijd klaar te krijgen. Vandaar "spoedtarief".

Mijn standaard uurtarief blijft hetzelfde, er moet alleen een speciaal tarief komen voor situaties waarin ik in te korte tijd te veel werk moet verrichten waardoor andere klussen minder prioriteit moeten krijgen.

Ik heb vanzelfsprekend meer uren in rekening gebracht dan geoffreerd. Er was immers meer werk dan geoffreerd. Uiteraard na dit te hebben overlegd. Echter, het feit blijft, zonder spoedtarief was een nieuwe offerte gewoon het nieuwe aantal uur maal mijn uurtarief geworden, terwijl ik dus voor dit soort situaties het nieuwe aantal uur maal een hoger uurtarief zou willen rekenen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2009, 14:24
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Waarom is het noemen van een percentage in de AV niet handig?
Ik mis nog steeds de motivatie daaraachter
Noem je ook je tarieven in je AV?

Ik in ieder geval niet, en je AV moeten wel "A (Algemeen)" blijven, en je wil niet voor iedere tariefswijziging of percentage een aanpassing doen. Tenminste ik niet, al was t maar dat ik dan steeds dat ding moet vervangen bij de KVK (deponatie).
Ik denk dat je veel te diep gaat door een specifiek percentage of opslagbedrag te noemen in je AV. Zo heb je ook nog eens wat speling indien er echt iets supersnel opgeleverd moet worden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 september 2009, 13:36
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.
>> AV moet je altijd naar refereren en als bijlage + vermelding voorkomt verwarring.
Ik blijf 't zeggen, maar: vanzelfsprekend. Dat snap ik allemaal en doe ik allemaal. Ik zeg alleen dat ik dus náást het bijsluiten/verwijzen naar AV ook de belangrijkste puntjes in de offerte even uitdiep (inderdaad omdat AV niet altijd gelezen worden).

Citaat:
Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn.
>> AV's worden slecht gelezen, voorkom problemen al vooraf!
( was ook meer een samenvatting voor mezelf )
Zie bovenstaand.... Ik wil zoiets vastleggen in mijn AV omdat 't dan voor iedereen inzichtelijk is, en de belangrijkste punten vermeld ik bovendien in de offerte. Mijn vraag is alleen:

Waarom is het noemen van een percentage in de AV niet handig?
Ik mis nog steeds de motivatie daaraachter
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 september 2009, 20:17
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Citaat:
Ik zou ook in overweging nemen om een offerte niet 3 weken maar slechts 8 of 14 dagen geldig te laten zijn als je al weet dat de klant een redelijk snelle deadline heeft zoals in dit geval.
Op zich een goeie. Echter begon dit als klein klusje dat toch geen haast had dus "och stuur deze week maar ergens effe een offerte" met een deadline die op het moment van offreren nog 5,5 week weg was... Lees: tijd zat, mits de klant idd op tijd een akkoord doet.
Ja, maar als je dan de offerte een geldigheid geeft van 3-4 weken en je hebt het op dat moment erg druk (wat je van tevoren wel/niet wist) dan is het gewoon vragen om problemen. Dus om jezelf in te dekken en er zeker van te zijn dat je klant op tijd antwoord kun je dan beter de offerte-geldigheid korten. Klanten willen nog wel vaak wachten tot aan het einde, of net iets langer (facturen/offertes etc.). Helemaal nu stellen ze dingen graag zoveel mogelijk uit.
En door dan de offertes korter geldig te laten zijn geeft jouw beter de tijd om in te schatten wanneer ze reageren en hoe je dat project kan inplannen etc.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 september 2009, 15:30
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Ok, thanks voor de reacties. Was de thread even uit het oog verloren, excuses.

Kortere geldigheidsduur dus. Twee weken? Is er eigenlijk wel een eenduidige geldigheidsduur waarmee je altijd goed zit? Want 't kan denk ik ook weer té kort worden (zeker bij grotere klussen).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
algemene voorwaarden, offerte, spoedklus, uurtarief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Algemene voorwaarden Swielen Al die andere praktische dingen 3 15 april 2009 08:09
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Eigen algemene voorwaarden i.p.v. inkoopvoorwaarden bemiddelaar (ICT): wat regelen? Adriaan Omgaan met opdrachtgevers 1 22 juli 2008 19:54
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 18:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon