Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 oktober 2009, 13:45
Hiko Hiko is offline
Lid

Standaard Re: Geld opzij zetten voor de IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barry64 Bekijk bericht
BTW wordt apart afgedragen per kwartaal/maand. winst is dus zonder btw. Je betaalt 51% voor alles boven een x bedrag (weet niet precies welke uit mijn hoofd). Daaronder 30%.

En je hebt natuurlijk nog zelfstandigheidsaftrek en allerlei andere aftrekposten die je kunt toepassen om zo minder ib te betalen. Ik zou zeggen, bekijk de site door. Er staat veel nuttige info in.
ja de btw heb ik al appart afgedragen dit is om de kwartaal en die winst die ik heb berekend is ook alles gerekend.
Boven de 55K is het 52% geloof ik

maar mijn vraag is moet ik dan van die 388.800€ Ook nog eens 52% betalen ?
jezus zeg .... dat is echt veel
Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2009, 14:06
barry64
Gast

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hiko Bekijk bericht
ja de btw heb ik al appart afgedragen dit is om de kwartaal en die winst die ik heb berekend is ook alles gerekend.
Boven de 55K is het 52% geloof ik

maar mijn vraag is moet ik dan van die 388.800€ Ook nog eens 52% betalen ?
jezus zeg .... dat is echt veel
Op alles wat je verdient BOVEN de 55k, daar betaal je dan 52% over. daaronder betaal je minder. De precieze schaal is vast ergens te vinden hier. Inkomstenbelasting betaal je niet over afgedragen btw.

Dus bijv:

100 producten. inkoop is 50 euro, verkoop 60

winst = (60*100)-(50*100) = 10000.

In dit geval betaal je over 10.000 euro inkomstenbelasting. BTW heeft hier niks mee te maken. Op die 10.000 kun je ook zelfstandigheidsaftrek e.d. toepassen en bedrijfskosten aftrekken waardoor het bedrag waar je belasting over betaald nog lager wordt.

In principe betaal je dus gewoon belasting over je winst. Niet de btw.
Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2009, 14:09
barry64
Gast

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barry64 Bekijk bericht
Op alles wat je verdient BOVEN de 55k, daar betaal je dan 52% over. daaronder betaal je minder. De precieze schaal is vast ergens te vinden hier. Inkomstenbelasting betaal je niet over afgedragen btw.

Dus bijv:

100 producten. inkoop is 50 euro, verkoop 60

winst = (60*100)-(50*100) = 10000.

In dit geval betaal je over 10.000 euro inkomstenbelasting. BTW heeft hier niks mee te maken. Op die 10.000 kun je ook zelfstandigheidsaftrek e.d. toepassen en bedrijfskosten aftrekken waardoor het bedrag waar je belasting over betaald nog lager wordt.

In principe betaal je dus gewoon belasting over je winst. Niet de btw.
En inderdaad, het is ook belachelijk veel! En met de juiste wetgeving/een goed gerunde overheid/maatschappij zijn dit soort torenhooge belastingaanslagen niet nodig. Maar dit is niet de plek om over economische beleid te debateren :-)
Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2009, 14:16
Hiko Hiko is offline
Lid

Dus het klopt wel wat ik heb genoteerd ? Dat over mijn pure wint ook nog eens 52% eraf gaat ?

En als ik een bv open blijft dit dan hetzelfde ? Kan ik hier iets tege doen ?
Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2009, 14:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hiko Bekijk bericht
Dus het klopt wel wat ik heb genoteerd ? Dat over mijn pure wint ook nog eens 52% eraf gaat ?
Maak je niet druk, dit werkt in alle hoogontwikkelde beschaafde landen zo. De belastingdruk is in Nederland niet eens abnormaal hoog. Over een paar procentjes meer naar links of minder naar rechts wordt in de politiek voortdurend gediscussieerd, maar de orde grootte van het belastingtarief is heel normaal.

Citaat:
En als ik een bv open blijft dit dan hetzelfde?
Nee, dan betaal je alleen de ib-tarieven over het inkomen dat je uit de BV haalt (en daar geldt een minimum voor).

De overwinst in de BV wordt belast in de vennootschapsbelasting met een veel lager tarief (eerste schijf 20% meen ik, volgend jaar). Maar dan zit het geld in de BV en moet je alsnog extra inkomstenbelasting betalen als je het naar privé overhevelt.

De afweging wel of geen BV is ingewikkeld, hangt erg af van je individuele omstandigheden en kun je beter maken met hulp van een accountant. Accountants hebben handige software waarmee ze de totale belastingdruk voor je kunnen uitrekenen in BV-scenario's.

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten