Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2011, 21:35
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Dank je wel Kau voor je snelle reactie in 2011!

Ik ben iets minder snel omdat ik nog net voor de jaarwisseling een griepje in het oude jaar heb opgedoken ... maar ik snap het toch niet helemaal.

1. Ik baalde eigenlijk vooral dat ik 2 facturen voor de software had gekregen (in totaal meer dan 450 euro) terwijl ik het bij 1 bedrijf tegelijk had besteld en ik bij de aanschaf van de pc (andere winkel) al te horen had gekregen dat het laatste softwarepakket net was verkocht waardoor het ook niet op die factuur terecht is gekomen. Maar goed, ik neem nu maar aan dat als ik de order kan laten zien waarop alles in 1x is besteld dat dit wel verdedigbaar is als investering.

Kortom investeren is best lastig als je haast hebt. Je moet dus maar net de mazzel hebben dat je het ook in 1 keer kunt kopen EN dat het dan geen gek bedrijf is dat je order per artikel gaat facturen.

2. Hier kan ik je niet volgen. De software valt toch buiten de regeling voor willekeurig afschrijven en zou dus lineair en in overeenstemming met de gebruiksduur in het afgelopen jaar (=2/365 en dus verwaarloosbaar)moeten worden afgeschreven? Of werkt dit anders als je alles als 1 investering opvoert?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 januari 2011, 22:46
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Ik weet niet of factureren per se te maken heeft met het feit of een investering samenhangt met elkaar of niet. Als ik 4 stoelen en een tafel koop, maar voor de stoelen en tafel aparte facturen krijg, lijkt het me nog wel logisch dat het bij elkaar hoort. Tenzij het een sta-tafel is ofzo

Punt 2 kan ik jou niet helemaal volgen. Hoezo zou je niet mogen afschrijven over software?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 januari 2011, 11:20
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Nee, tuurlijk mag je software wel afschrijven! Ik heb alleen een beetje moeite om computer en alle software te laten vallen onder de mogelijkheid om het nu in 2010 willekeurig te laten afschrijven. In die crisismaatregel wordt software toch expliciet als uitzondering genoemd.

Voor de microsoft software zou je misschien nog kunnen volhouden dat het wel heel essentieel is voor het functioneren van je pc maar voor de adobe software die ik ook heb aangeschaft wordt dat mijns inziens toch wat lastiger.

Gevoelsmatig zou ik daarom computer 50% afschrijven (crisismaatregel) en software zou ik dan volgens de normale manier in 5 jaar afschrijven. En dan hou je rekening met de gebruiksduur in een jaar en dat is voor 2010 dus wel erg kort (max 2 dagen). Het leek me daarom logischer de software pas in 2011 te activeren (en dus ook de investeringsaftrek).

Als het echter mogelijk is wat jij zegt, dan vind ik dat wel aantrekkelijker.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afschrijven software < 450 euro MariskaV Administratie 4 29 december 2010 16:00
Inkomstenbelasting Computer aangeschaft in 2010, aftrekken in 2009? moowriece Belasting 2 20 oktober 2010 10:11
Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken? trevi42 ICT 6 23 augustus 2010 11:34
Afschrijven nieuwe computer Fantasma Media Administratie 6 30 december 2009 19:07
Bedrijfsmiddelen afschrijven: minimaal 5 jaar René Nieuws - Voor en door freelancers 3 6 juli 2007 15:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon