Het is volgens mij redelijk ongebruikelijk om te doen, ik heb me er niet echt in verdiept in de aanbieding van essent maar weet wel dat zakelijke contracten flink anders kunnen zijn en ik zie wel een aantal risico's die het minder aantrekkelijk (of onmogelijk maken)
- Zijn er geen aanvullende eisen dat de levering ook plaats moet vinden op een zakelijk adres, ofwel dat ook volgens het bestemmingsplan zakelijk is.
- Vaak worden zakelijke aansluiting maandelijks op werkelijk verbruik afgerekend, dat betekent dat je in januari misschien wel het dubbele betaald van juli vanwege hoger stroom verbruik in de winter (vroeg donker, extra verwarming e.d.)
- Om die maandelijkse afrekening mogelijk te maken moet vaak verplicht een abbonement bij een meetbedrijf afgesloten worden, Deze lezen de meters op afstand uit en er word dan maandelijks op basis van echte standen afgerekend. (abbo is iets van 10-15 euro permaand)
- Zakelijke aansluitingen hebben vaak ook een hoger vast recht omdat ze meer vermogen krijgen aangeboden. Dus de vaste kosten kunnen hoger zijn.
In het algemeen worden bij zakelijke contracten ook andere handelingen die nodig zijn apart berekend waar die bij consumenten contracten zijn inbegrepen. (dat verklaart een deel van het prijsverschil)
- Zakelijke contracten vallen ook onder het ander recht, beter gezegd een beschermingsmaatregelen onder de noemer consumentenbescherming gelden dan niet. Er zal dus bijvoorbeeld sneller worden overgegaan tot afsluiten van de stroom als er betaal achterstanden zijn.
Kortom ik denk dat als jij 2 dagen vanuit huis freelance werk doet zou ik er zeker niet vanuit gaan dat een zakelijk contract voordeliger is door alleen af te gaan op lagere Kwh prijzen is zeker onvoldoende. Je zult je goed moeten verdiepen in de verschillen tussen een consumentencontract en een zakelijk contract.
|