Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juli 2011, 11:12
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je eerste vraag aan wie je ze toezend is simpel dat is de relatie, jij sluit maar met 1 partij een overeenkomst, en die partij sluit een overeenkomst met de eindklant. maar daar heb jij in principe niks mee te maken. Vaak wil het tussenburo wel de voorwaarden op elkaar afstemmen maar dan nog blijft het afspraken tussen jou en het tussenburo (relatie) jou algemene voorwaarden hebben geen rechtswerking richting de eindklant want die is geen partij.

Het eerste moment van toezending van de algemene voorwaarden vind ik toch echt het uitbrengen van een offerte. De fase daarvoor is een verkennende fase, het kan nogal opdringerig overkomen.
Ik vind dat te vergelijken met dat ik in een kleding winkel loop, ik zeg ik kijk even rond en de verkoopster drukt me opeens een trui in handen zegt, pas deze maar, die past wel bij je.. ..Ja, maar ik wil alleen even rondkijken en ik heb een broek nodig geen trui..

Voor wat betreft welke voorwaarden gelden, degene die geaccepteerd worden bij het sluiten van de overeenkomst, zorg gewoon dat dat altijd in de overeenkomst word vermeld, met een zinnetje in de trand van "met het tekenen van deze overeenkomst verklaard u de algemene voorwaarden te hebben ontvangen en te accepteren"

Het is echt geen wedstrijdje wie het eerste zijn voorwaarden op tafel legt. Het gebeurt niet zo vaak dat de klant als eerste met zijn voorwaarden komt, alleen bij grote opdrachtgevers en (openbare) aanbestedingen worden soms naast de inhoudelijke randvoorwaarden ook de algemene voorwaarden voor levering meegeleverd op basis waarvan de opdracht moet aannemen. Kwestie van de voorwaarden lezen en de verschillen zoeken welke je acceptabel vind of niet.

Het is echter altijd mogelijk om die voorwaarden weer af te wijzen en te vervangen door je eigen voorwaarden. Dit komt vaker voor, dat jij je offerte uitbrengt met jou algemene voorwaarden, maar dat de klant jou voorwaarden of delen daarvan afwijst en wil vervangen door zijn voorwaarden. Dan is het een kwestie van de uitzonderingen opnemen in de uiteindelijke overeenkomst.

Wat belangrijk is dat je aanvoelt wanneer je nadrukkelijk over de algemene voorwaarden moet spreken en wanneer je kan volstaan met het standaardzinnetje over acceptatie in de overeenkomst.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juli 2011, 20:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Jakob, Roel,

Dank jullie voor jullie reactie. Allemaal duidelijke antwoorden.

De reden dat ik tegenwoordig wat serieuzer om ga met mijn algemene voorwaarden is om het feit dat mijn projecten steeds serieuzere kanten krijgen.

Ik begrijp er dus eigenlijk ook uit, dat zodra je factureerd direct aan de klant, je eigenlijk de algemene voorwaarden toestuurd aan de klant en niet aan je relatie???
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juli 2011, 20:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

De logica is andersom:
  1. je biedt een offerte met algemene voorwaarden aan aan een persoon of bedrijf, zeg O
  2. als die wordt aanvaard heb je een overeenkomst met O, die is dan jouw Opdrachtgever
  3. je voert het werk voor O uit, al dan niet bij een andere eindklant E
  4. je stuurt de factuur naar jouw opdrachtgever O

E ziet van jou dus geen offerte, geen algemene voorwaarden, geen factuur, alleen het werk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 juli 2011, 20:47
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
De logica is andersom:
  1. je biedt een offerte met algemene voorwaarden aan aan een persoon of bedrijf, zeg O
  2. als die wordt aanvaard heb je een overeenkomst met O, die is dan jouw Opdrachtgever
  3. je voert het werk voor O uit, al dan niet bij een andere eindklant E
  4. je stuurt de factuur naar jouw opdrachtgever O

E ziet van jou dus geen offerte, geen algemene voorwaarden, geen factuur, alleen het werk.
Hoi Rene,

Heerlijk die korte en directe antwoorden van jouw altijd (in positieve zin natuurlijk).

Zit nog een weekje te wachten op mijn jurist om mijn algemene voorwaarden af te maken. Ik heb nu al mijn antwoorden.

Dank jullie allen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon