Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2011, 14:00
dennisboard dennisboard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2011
Berichten: 10
Standaard Wel of niet factureren van telefonisch projectoverleg, en projectmeetings

Geachte,

Ik heb geregeld overleg met een vast klant omtrend projectjes die ik moet doen. Zowel op locaties door heel het land als via de telefoon. Kan ik hier gewoon uurtarief voor vragen. Ik wordt ingehuurd als eenmanszaak het gaat om Multimedia vormgeving.

voorbeeld. gisteren 45 minuten gebeld om projecten door te nemen, eisen, vormgeving stijl etc. a.s. week overleg op locatie minimaal 1,5 waarschijnlijk voor groot project.

Verneem graag jullie reactie.

dennisboard
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 januari 2011, 14:21
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Ik doe het zelf nooit, vind het niet zo klantvriendelijk. Ik zorg gewoon dat m'n uurtarief hoog genoeg is en de uren van het project zelf ruim genoeg inschat om ook wat tijd aan overleg en bezoekjes te kunnen besteden.

Nu ligt het er wel aan hoe je sowieso factureert... ik schat namelijk gewoon van te voren in dat het project bijv. "55 uur" gaat kosten en de klant weet verder niet wat ik precies in die 55 uur doe. Dus daar zit dan ook de uren voor overleg in. Mocht het overleg langer duren dan ik van te voren heb ingeschat is dat gewoon m'n eigen fout, maar dat vangt een normaal uurtarief vaak wel weer op. Als je een laag uurtarief hebt is elk uur dat je extra werkt een ramp, maar bij een normaal uurtarief heb je vaak wel wat ruimte.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 januari 2011, 18:09
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Ik zou dat niet doen. Dan kun je denk ik beter je "normale" uurtarief iets opschroeven en de "verloren" uren op die manier terugverdienen. Als de klanten het idee hebben dat ze niets uitgeven aan dit soort overleggen, komt dat veel klantvriendelijker over.

Ik zou uitrekenen wat ik zoal kwijt ben aan de "extraatjes" die ik klanten nu geef zonder die uren in rekening te brengen, bijvoorbeeld per week of maand, en dan berekenen hoeveel mijn uurtarief omhoog moet om die kosten te dekken.
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 januari 2011, 11:59
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha DennisBoard

In mijn loondienstwerk heb ik ooit te maken gehad met een bureau dat
uurtje-factuurtje opereerde en dat terwijl die 'belminuten' in schril contrast
stonden tot de totale projectprijs. Die paar euro voor wat telefoontjes
links en rechts ging echt niet voor een superomzet zorgen.

De facturen met de doorberekende telefonische overleggen kwamen
echter zeer onklantvriendelijk over. Zelf vind ik het prettig om een
persoonlijke band op te bouwen met mijn relaties, dus er werd ook wel
eens over vakanties en weekends gesproken. Dat werd ook gefactureerd,
met als gevolg dat ik de gesprekken zo zakelijk mogelijk hield, wat mijn
werkplezier niet ten goede kwam.

De samenwerking met die partij is vrij snel opgezegd. Als ik jou was zou ik
inderdaad doen wat de dames voor mij hebben geopperd en dat overleg
meenemen in je projectprijs of je uurprijs.

Groet
Bertine
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 augustus 2011, 13:44
Flierp Flierp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Ben het met bovenstaanden eens. Ik factureer dat soort uren ook nooit. Ik vind het niet erg klantvriendelijk en wil met een klant ook even over het weer kunnen babbelen bij wijze van spreken.

Daarnaast vraag ik me dan wél weer af: wat als je werk voornamelijk bestaat uit overleggen, feedback geven, planningen doorspreken etc... dan worden die telefoontjes juist een groot deel van de werktijd.

(ik vraag dit omdat ik nu aan een project ga werken waarbij ik minder concrete dingen ga maken, maar meer feedback geven, mensen aansturen, overleggen, brainstormen etc...)

Hoe zouden jullie dat doen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 augustus 2011, 15:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

laat ik een simpele vergelijking maken. Bij veel bedrijven krijg je een gratis bakkie koffie, als ik naar Starbucks of een nader koffiehuis ga moet ik altjid betalen voor de koffie..

Kortom, bij elk project waar je uitvoerend aan werkt hoort een beetje overleg om het tot een goed einde te brengen.

Als jou rol echter projectleider of coördinator is en je werk bestaat uit het overleggen met uitvoerenden om tot een goed eindresultaat te komen dan lijkt het mij volstrekt logisch dat je daarvoor je uren berekend. Binnen die rol zal er dan ook af en toe overleg plaatsvinden over jou functioneren als coordinator of de voortgang van het project. Dat zijn dan vaak je "gratis of service uurtjes" maar je ziet dan ook weer dat in dat soort rollen niet raar word gekeken als je alle uren schrijft. terwijl bij uitvoerende rollen veel meer gekeken word naar de productieve uren.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 augustus 2011, 12:23
Flierp Flierp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

En hoe doen jullie dat met reistijd? Stel ik heb een (betaald) overleg van 3 uur, maar heen en terug reizen kost me bij elkaar ook 1,5 uur.... zouden jullie dat ook factureren? Ik vind dat zelf gek voelen, tot nu toe dus ook nooit gedaan, maar misschien is dat helemaal niet zo raar?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 augustus 2011, 15:39
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Ik heb er ook niet veel verstand van maar ik denk niet dat je voor de reisuren je gebruikelijke uurtarief zou moeten hanteren. Dat lijkt me een beetje gek. Wel kun je je reiskosten factureren. Lijkt me minder gek
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 augustus 2011, 15:49
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Je zou inderdaad reiskosten kunnen declareren, maar alleen als je van te voren aangeeft dat je dat doet. Niet opeens als verassing achteraf.

Zelf zie ik dat als een soort service. Als je een normaal uurtarief hanteert zit daar over het algemeen ook wat service bij in. De meeste klanten waar ik echt geweest ben zijn trouwere klanten dan waar ik niet kom, dus ik vind het helemaal geen probleem. Ook gaat de communicatie dan vaak beter. Dus ik vind het 't sowieso wel waard om op eigen kosten er heen te rijden.

Vaak biedt de klant wel aan koffie/lunch/diner te betalen als het in een restaurant is, dat vind ik wel aardig.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 augustus 2011, 15:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hiervoor is het lastig om 1 vaste regel te hebben. Ik heb projecten gedaan waar ze het compleet van zelfsprekend vonden dat de reisuren ook berekend werden, en projecten waar het volledig onbespreekbaar was.

Vaak gebruik ik het ook als stuurmiddel. Bijv als ik denk dat mijn aanwezigheid niet cruciaal is of dat de te bespreken onderwerpen ook telefonisch kunnen dan geef ik de klant de keus, ik wel er best bij komen zitten maar dan reken ik ook gewoon een dag werk, want ik moet voor deze meeting een hele dag vrij maken vanwege reistijd en de tijd die de meeting kost.

Vaak zie je ook wel dat de reistijd tegen half geld word doorberekend.

Ik laat ook wel meewegen hoe goed het tarief is, als ik ergens voor 100 euro per uur word ingehuurd ben ik minder moeilijk over reistijd dan wanneer ik voor 50 euro werk. Het grappige is wel dat degene die je voor 100 euro per uur inhuurt vaak minder moeite heeft met betaald overleg en reistijd als degene die je voor 50 euro inhuurt. De laatste is een inkoper op prijs, de eerste op kwaliteit en die snapt vaak wat beter dat overleg in een project net zo belangrijk is als productieve uren.

Kortom, probeer altijd of er ruimte is om deze overleg en reistijd door te belasten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Door het standaard nooit te doen doe je jezelf zeker tekort. Je zult nooit een projectmanager horen dat je een overleg bent vergeten door te belasten, zelfs als ie ze zelf wel had gebudgeteerd.
Naar mate je vaker probeert deze uren ook betaald te krijgen krijg je ook een steeds beter gevoel bij welk type projecten of opdrachtgever het wel kan en bij welke niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuur, projecten, uurtarief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO + fictief dienstverband + IB Jeli Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 31 juli 2010 16:27
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Auteursrechten van freelancers wel of niet in goede handen bij CLIP? erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 november 2008 09:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon