Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 augustus 2011, 21:20
Greetje Greetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 9
Standaard Hoe neem ik loonkosten op in mijn boekhouding?

Heb net het eerste overzicht gekregen en het salaris + alle loonbelastingen enz betaald. Nu een aantal vragen.

1. In mijn boekhoudprogramma vind ik geen rekeningen waarop ik dit kan boeken.
Moet ik aparte rekeningen maken voor :

-belasting/premies volksverzekeringen
-werknemersverzekeringen
-bijdrage zorgverzekeringswet en
-nettoloon?

of kan dit op 1 rekening als belasting+ premies.

2. kan ik dit gewoon bij de kosten doen,dus in mijn geval ergens in de 4000?
en dan gewoon vanuit bank boeken naar de desbetreffende rekening?

Ik denk dat het zo moet maar helemaal zeker ben ik er niet van. Wie helpt me even?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 augustus 2011, 23:56
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hallo Greetje,

de nettolonen, belastingen en pensioenpremies zijn balansposten.
Alle overige zijn kosten en kunnen in de 4000 rubriek geplaats worden.
Voor de netto lonen zal ik wel een apart rekening nemen, zodat makkelijk gezien kan worden wat er aan nettoloon open staat (aangezien de betaling hiervan op dezelfde rekening geboekt wordt loopt deze als het goed is op nihil) en de belastingen voor de loonheffing ook op een aparte rekening (en niet bij de BTW). Deze zal aan het einde van het jaar niet helemaal op nihil lopen aangezien december pas in januari betaald hoeft te worden en er altijd kleine afrondingen zijn in de loonheffingen.

Succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 augustus 2011, 11:19
Greetje Greetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 9
Standaard

Oke om nog even duidelijk te krijgen:

Nettoloon (balans)
6b Totaal premies werknemersverzekeringen (2j)(kosten)
6c Totaal ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet (3a) (kosten)
6d Totaal loonbelasting/premie volksverzekeringen (5e) (balans)


Is dit correct? Pensioen premie is nog geen sprake van.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 augustus 2011, 13:36
Greetje Greetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 9
Standaard

toch begrijp ik het nog niet helemaal.
Het nettoloon ,dat zijn toch ook kosten? Gaat het op deze manier wel van mijn omzet af?

voor mijn gevoel mist er nog iets.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 augustus 2011, 14:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nettoloon is geen kosten dat is wat de werknemer krijgt.

Brutoloon dat zijn jou kosten, aangevuld met de premies die de werkgever betaald.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 augustus 2011, 23:06
Greetje Greetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 9
Standaard

Bedankt voor de reacties tot zover. Na wat puzzelen en lezen begin ik het te snappen. Ik begrijp nu dat het brutoloon aan het einde van het jaar in 1 keer in het mememoriaal geboekt dient te worden? Dan verandert dus de nettowinst alsnog doordat het brutoloon eraf gaat?

Ik boek dus nu alleen wat feitelijk van de bank afgaat?

Dus:

nettoloon(balans)
premie werknemersverzekeringen(balans)
loonbelasting(balans)

dan heb ik alleen nog de bijdrage zorgverzekeringswet. waar boek ik die? gewoon onder de kosten?

Sorry voor alle vragen,ik hoop dat ik niet te lastig ben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoe bereken ik mijn verzamelinkomen als zelfstandige? tantedinie Belasting 5 6 oktober 2010 20:17
Hoe doe ik een schadeclaim? Mijn webshop was week offline door fouten hosting. carsten888 Omgaan met opdrachtgevers 5 30 mei 2010 20:34
Hoe komt Moben aan mijn mailadres? AlexS Marketing en acquisitie 30 14 juli 2009 06:56
Hoe kom ik onder de opzegtermijn van mijn baan uit? Niekie Al die andere praktische dingen 19 25 september 2008 23:50
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 21:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon