Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 oktober 2011, 17:40
Freel@ncer Freel@ncer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2011
Berichten: 10
Standaard Digitaal archief belastingdienst

Heeft iemand ervaring met het aanleggen van een digitaal archiveren voor de belastingdienst?

Heb ik bijvoorbeeld voldoende aan de pfd die ik van de computer winkel heb gekregen of wil de belastingdienst ook de geprinte versie hebben?
En hoe zit het met al mijn bankgegevens die ik digitaal binnenkrijg, ben ik nu nog verplicht hiervan een geprinte kopie op te vragen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2011, 22:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Sinds 12 februari 2009 volstaat een digitaal archief.

Zelf bewaar ik stukken die ik op papier ontvang nog wel nadat ik ze gescand heb, maar dat is eigenlijk niet meer nodig.

Je hoeft in ieder geval digitaal ontvangen stukken niet uit te printen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2011, 22:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Sinds 12 februari 2009 volstaat een digitaal archief.

Je hoeft in ieder geval digitaal ontvangen stukken niet uit te printen.
Maar logisch digitaal opslaan is wel heel belangrijk! Kortom bedenk even hoe je handig je documenten opslaat zodat je ze over 5 jaar ook nog kan terugvinden.


Want ik ben bang dat bij flink wat mensen de inbox of 1 enkele directory genaamd "Administratie" de digitale variant van de spreekwoordelijke schoenendoos is geworden.. "Hij moet erin zitten ik weet zeker dat ik een factuur heb gehad hiervoor"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 oktober 2011, 22:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Maar logisch digitaal opslaan is wel heel belangrijk!
Check! De bestandsstructuur van mijn financiële administratie is kort samengevat:

\Inbak
\Bedrijf\Jaar\{Inkoop,Verkoop,Afschrift,Btw,IB,Vpb }\volgnummer.pdf

... met overeenkomstige volgnummers in het boekhoudpakket.

Verder is het superhandig als de pdf'jes doorzoekbaar zijn (ik heb een scanner met OCR-software). Helaas ontvang ik soms de meest idiote vormen van pdf-codering, waardoor copy-paste van een factuurnummer niet werkt, de tekst niet doorzoekbaar is etc.

Het zou fijn zijn als de wetgever iets van die vormvrijheid zou inperken, en machineleesbare gestructureerde facturen verplicht zou stellen. Dan zou digitaal factureren niet alleen voor de verzender, maar ook voor de ontvanger efficiënter zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belastingdienst jaagt op zelfstandigen Walter Belasting 4 9 november 2007 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon