Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2012, 15:48
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard Uurtarief omlaag als 'preferred supplier'

Hallo lieve mensen

Sinds afgelopen week heb ik een superleuke opdracht, waar ik natuurlijk heel
blij mee ben. De opdrachtgever stelde me een heleboel werk in het
vooruitzicht, dus heb ik mijn uurtarief laten zakken van 70 naar 50 euro.
Achteraf vind ik het een behoorlijke 'geste' ;-)

Welk kortingspercentage hanteren jullie als 'preferred supplier'?

groet
Bertine
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2012, 20:32
Ikvertaalvooru Ikvertaalvooru is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2012
Berichten: 14
Standaard

Ik zou dat zo ie zo niet doen men wilt wat van jouw afnemen of het nou een boel werk is of niet..
Zolang jij aantrekkelijke prijzen bied,dan gaan ze daar wel in mee.
Daarnaast zou je wel een totale korting kunnen geven op het factuurbedrag afhankelijk hoeveel tijd jij erin steekt bijvoorbeeld!!
Maar 20 euro omlaag per uur vind ik veelste veel,maar er 5 euro van dan is en blijft het voor jouw ook leuk!!

Laatst gewijzigd door ramon fincken; 16 februari 2012 om 22:20 Reden: mod Ramon Fincken: Geen berichten quoten aub
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 februari 2012, 15:07
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bertine,

Wanneer heb je bij de supermarkt, kleding winkel of welke winkel dan ook ruim 25% korting gekregen omdat je beloofde vaker terug te komen? beetje flauw ik weet het maar toch.. de basis gedachte is hetzelfde..

De belofte van meer werk moet in mijn optiek nooit tot korting leiden.. het is in heel veel gevallen een loze belofte..
Je zet jezelf namelijk volledig vast, als hij pas over 2 maanden komt met het volgende klusje en je rekent dan 70 euro omdat je het toch niet echt als regelmatig werk aanbod ziet, dan krijg je geheid discussie over je tarief dat de vorige keer nog 50 euro was of de opmerking "we hebben toch een afspraak voor 50 euro".. en vervolgens een discussie over wat regelmatig werk aanbieden.

Kortom als klanten bij mij komen met zo'n verhaal, ik doe de laatste tijd veel MS Excel klussen (budgetmodellen maken e.d.) en hoor vaak dat als het goed gaat ik bijna zeker vaker zal worden ingehuurd. Maar de praktijk is dat dat hooguit een a twee keer (per jaar) gebeurd en dat noem ik niet regelamtig werk
Wat ik doe in dergelijke offertes is de 1e sheet aanbieden voor prijs X, en als de volgende sheets ook worden "besteld" voor datum Y (meestal binnen maand of 3) dat ze dan 20% korting krijgen op de 1e sheet. en dat het uurtarief waarmee ik de offerte bereken voor dat nieuwe werk met 5 of 10 euro omlaag gaat.. (ik zit overigens redelijk in de zelfde range als jij, ik start standaard met 75-80 euro per uur)
die 20% korting is meer als de 5 euro per uur die ik op de vervolgsheets aanbied, maar maakt het aantrekkelijk om die andere sheets ook te bestellen en de totaal omzet blijft aantrekkelijk voor het werk wat er tegenover staat.

In jou geval had ik voor de eerste opdracht denk geen korting gegeven en gezegd, ik zal eens nadenken over een tarief als je regelmatig werk aanbied.

Wat je voor jezelf ook kan doen is een lijstje maken met wat je redelijke tarieven vind bij bepaalde volumes aan werk. Dat lijstje maak je voor jezelf en niet als standaard prijslijst, dus als de klant er niet om vraagt geef je het ook niet zomaar weg, dan hanteer je gewoon je eigen tarief.

Ik heb dat zelf ook ervaren, ik heb ook zo'n globaal lijstje van korting die ik bereid ben te geven bij bepaalde duur van opdrachten. In het begin deed ik dat al standaard. Nu kom ik eerst gewoon met mijn standaardtarief, ook omdat ik weet dat ik niet heel duur ben.

Voordeel van het lijstje is ook dat ik in gesprekken als het over korting gaat niet zo twijfelend meer overkom waardoor ze denken dat er meer in zit.. Ik geef direct aan ofwel dat korting er niet in zit of dat ik wel eens kan berekenen of het wat lager kan en op welke voorwaarden.

Als laatste probeer altijd de korting te zien over het totale project en niet op je uurprijs.. 10 euro klinkt niet veel maar als je het 200x moet weggeven omdat de opdracht 6-8 weken duurt geef je toch zomaar 2.000 euro of in jou voorbeeld zelfs 4000 euro weg.. dat is best veel.. toch? en als je teveel weggeeft dan word regelmatig werk dus slechter betaald ipv dat het jou meer zekerheid bied en dat laatste daar moet de focus op liggen, kan ik een lager tarief aanbieden omdat ik een lager ondernemersrisico heb..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2012, 10:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Goeie Roel!

En ja.. nooit ingaan op "er is meer werk". Als dat zo is dan kun je nog altijd bij klus 2 een wat lager tarief geven.

Ik geef vaste klanten wel korting op mijn uurtarief.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2012, 02:03
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik moet gelijk even denken aan het volgende:

Een paar jaar geleden stond er op een filmgerelateerd een oproep in de trend van:
"Gezocht enthousiaste filmmakers voor videoclip van opkomende artiest. We hebben nu helaas geen budget, maar als het resultaat goed is, is er voor volgende videoclips wel budget."
(Ik ben er niet op ingegaan: muzikaal gezien vond ik het niet boeiend genoeg om het 1000 keer te horen tijdens opnames en montage.)

Een paar maanden later:
"Onze vorige clip was een groot succes! Deze keer willen we een vette animatie maken. We hebben helaas geen budget...."

--------------------------------------------------------------
Roel heeft het mooi verwoord.
Preferred Supplier betekent hopelijk niet dat je geprefereerd wordt om de laagste prijs. 28,6% Korting is best wel veel. Je verkoopt immers geen schroefjes met staffelkorting. (Een rekensommetje wijst uit dat je 40% meer werk moet verzetten om je normale tarief te verdienen. 7 uur werk levert op wat normaal 5 uur werk oplevert.)
Zulke dingen moet je altijd doorrekenen voor je het voorstelt.

Mijn ervaring is dat de meeste kortingbietsers ook de lastigste klanten zijn. (Geef ze 1 vinger...)
Er is een mooi blog over korting of niet:
http://lifehacker.com/5567336/freela...ee-never-cheap
Uiteraard moet je de afweging uiteindelijk zelf maken natuurlijk.

Herinner de opdrachtgever op ieder factuur wel aan de korting die je geeft. Zo vergeten ze het tenminste niet.
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 februari 2012, 17:37
Flierp Flierp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Ik hanteer alleen een lager uurtarief voor hele grote opdrachten.
Als ik een offerte maak voor een klus van een paar maanden, wil ik weleens 'bulkkorting' geven. Soms in de vorm van een korting op het totaalbedrag, soms een korting op de uurprijs.
Gewoon omdat ik gedurende die maanden dan voortdurend werk heb, en zekerheid van inkomsten, is voor mij fijn, en voor hen dan ook.

Als men meer werk belooft verlaag ik in principe nooit meteen al het uurtarief. Het beloven van meer werk klinkt (na tien jaar ervaring met opdrachtgevers) voor mij inmiddels een beetje hetzelfde als 'maar je krijgt wel heel veel naamsbekendheid / exposure' als ze je geen drol willen betalen.

Het is ook een beetje een kwestie van vertrouwen uiteraard. Als je een goede relatie met een opdrachtgever hebt is het weer anders dan iemand die even wat komt bestellen en nooit meer terugkomt...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Uurtarief bij detachering als handhavingsspecialist (sociale recherche gemeente)? Soos Omgaan met opdrachtgevers 0 21 oktober 2011 12:13
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 09:59
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon