Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juli 2012, 21:13
gieltje13 gieltje13 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 3
Standaard vaste werkgever

hallo,
sinds 1 augustus 2010 is mijn vrouw freelance journalist en heeft ze daarvoor var verklaringen. sinds 1 januari 2012 moest ze van de belastingdienst btw nummer hebben etc. en is ze een eigen bedrijfje begonnen. nu snappen we er niks meer van qua belastingen etc. wat moet ze nu afdragen, wanneer en hoeveel. Ze verdient ongeveer 500 tot 7000 op jaar basis en werkt hier op jaarbasis ongeveer 780 uur voor.
wie kan mij helpen zodat we niet met teveel kosten zitten maar ook niet iets laten liggen waar we recht op zouden hebben.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juli 2012, 21:21
gieltje13 gieltje13 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 3
Standaard vaste werkgever

hallo,

mijn vrouw heeft zo,n 20 jaar voor het zelfde bedrijf gewerkt en door verhuizing is ze nu dan freelance gaan schrijven als journalist voor het zelfde bedrijf. dit loopt allemaal prima alleen de btw is een probleem. vanaf het begin wordt er door werkgever aangeven dat de btw al in het bedrag is verwerkt. voorbeeld werkgever wil dat er interview wordt gehouden door mijn vrouw voor 150 euro. mijn vrouw doet dit en schrijft het uit en stuurt een bon op van 150 euro waarna werkgever 150 uit betaalt. nu geeft mijn vrouw sinds kort aan bedrag zonder btw, 19% btw totaal incl. btw is 150 euro. nu zegt werkgever nee de btw moet er boven op dus 150 euro + 19% btw. prima maar de afgelopen periode zo,n 2 jaar heeft dit dus nooit gedaan en dus eigenlijk te weinig gekregen want belasting werd er wel betaald. weet iemand iets over onze rechten hierover of hebben we gewoon pech dat een werkgever er niet duidelijk danwel niet eerlijk over geweest is?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juli 2012, 21:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo gieltje,

De opdrachtgever heeft gelijk, toen je vrouw geen btw nummer had mocht ze geen btw rekenen dus rekende ze 150 euro.

BTW staat volledig los van inkomstenbelasting dus je bent niets te kort gedaan. nog word je vrouw er nu beter van zij rekent over de 150 euro 19% btw = 28,50 die 28,50 ontvangt ze van de opdrachtgever maar moet ze net zo snel weer afdragen op de volgende btw aangifte als btw op omzet

Alleen heeft je vrouw nu wel als voordeel dat ze over alle bedrijfskosten die ze maakt de btw mag terugvragen en dat kon de afgelopen jaren niet. De btw over kosten mag je in je btw aangifte meenemen als aftrek waardoor je per saldo minder betaald.

Maar de werkgever zegt het goed dat je vanaf het moment dat je een btwnummer hebt 150+19% moet rekenen en daarvoor 150 euro.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juli 2012, 21:46
gieltje13 gieltje13 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 3
Standaard

oke maar ze komen er pas mee nadat wij erover zijn begonnen. het btw nummer is al bekend bij hun sinds januari. en ze komt naar alle waarschijnlijkheid onder het klein ondernemingsschap te vallen waardoor ze waarschijnlijk maar weinig of niks hoeft af te dragen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juli 2012, 22:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

wat wil je daarmee zeggen? jullie zijn toch zelf verantwoordelijk voor jullie eigen bedrijfsvoering? Het is niet de taak van je opdrachtgever om op te letten of je wel of niet met btw factureert, dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de opdrachtgever..

Je had dus zelf moeten zorgen dat er vanaf januari netjes btw op de facturen stond. Je kunt nu alsnog daarvoor facturen sturen maar dat moet je wel even in overleg gebeuren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 juli 2012, 00:49
Rudi's schermafbeelding
Rudi Rudi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 juli 2012
Berichten: 10
Standaard

Als je dan onder de KOR valt hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Probeer wel de KOR juist toe te passen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 september 2012, 10:22
klusbedrijf culemborg klusbedrijf culemborg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Bekijk bericht
Als je dan onder de KOR valt hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Probeer wel de KOR juist toe te passen.

goedom te weten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vaste dienst ná EMZ / zelfstandigheid / naheffing jan-geert Belasting 2 16 mei 2010 22:00
Laatste werkgever als opdrachtgever? EdV-IT Freelancepraktijk starten 5 16 december 2009 20:58
Freelance voor je vaste werkgever Jeroenjn Al die andere praktische dingen 11 9 oktober 2007 18:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon