Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 september 2012, 16:39
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard BTW verhoging voor eigen rekening: hoe verwerken?

Met de BTW-verhoging aanstaande naar 21%, heb ik eens uitgerekend hoeveel BTW ik zou moeten heffen over lopende abonnementen (=hosting).

Voor hosting afgesloten in oktober 2011 t/m september 2012, waarbij de prijs heb verrekend naar een maandprijs, zou ik ongeveer €16 aan extra BTW na moeten heffen.

Aangezien de postzegel in veel gevallen duurder is dan het bedrag aan BTW, wil ik die extra heffing uit eigen portemonnee betalen.


Nu heb ik daar eigenlijk 2 vragen over

1) Mag/kan dat? Aangezien de klanten (alleen maar B2B) dan een factuur in de boekhouding hebben zitten met 19% terwijl dat eigenlijk 21% zou moeten zijn.

2) Als dat kan, hoe zou ik dat moeten verwerken in de boekhouding en bij de aangifte omzetbelasting? De omzet is namelijk al gemaakt en de bijbehorende BTW ook grotendeels al afgedragen. En in welke periode zou ik deze BTW-naheffing moeten verwerken?

Het liefst zou ik natuurlijk gewoon helemaal niets doen en pas per 1 oktober 21% gaan rekenen, maar dan maak ik me weer schuldig aan een belastingdelict/verzuim/vergrijp lijkt mij.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2012, 18:28
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Voor hosting contracten van oktober 2011 t/m september 2012 geldt de BTW verhoging niet (verhoging gaat pas in op diensten verleend vanaf 1 oktober 2012) dus ik zie het probleem niet.

BTW voor eigen rekening nemen kun je memoriaal boeken naar af te drage BTW t.l.v. V&W (overige lasten o.i.d.)

Jouw klant vraagt de BTW terug die hij heeft betaald, als dit 19% is, is dat correct, je hebt immers dat bedrag in rekening gebracht.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 september 2012, 18:55
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Het moment van leveren is bepalend voor het BTW-tarief, dus als er in september 2012 voor 1 jaar betaald is moet er voor 1 maand 19% gerekend worden en voor 11 maanden 21%.

http://www.ispam.nl/archives/28877/b...izenden-euros/

Voor contacten van vorig jaar oktober 2011 tot september 2012 zijn afgesloten (en lopen tot respectievelijk oktober 2012 en september 2013) moet er over de andere maanden 21% gerekend worden (oftewel, dus een naheffing sturen)

Dus vandaar mijn vraag hoe dit te verwerken valt in de boekhouding en bij de aangifte voor de belastingdienst.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 september 2012, 16:52
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Niemand die hier ervaring mee heeft? Het lijkt dat er toch wel meer mensen zijn die vooruitbetaalde producten/diensten leveren?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 september 2012, 17:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartbh Bekijk bericht
Nu heb ik daar eigenlijk 2 vragen over

1) Mag/kan dat? Aangezien de klanten (alleen maar B2B) dan een factuur in de boekhouding hebben zitten met 19% terwijl dat eigenlijk 21% zou moeten zijn.


2) Als dat kan, hoe zou ik dat moeten verwerken in de boekhouding en bij de aangifte omzetbelasting? De omzet is namelijk al gemaakt en de bijbehorende BTW ook grotendeels al afgedragen. En in welke periode zou ik deze BTW-naheffing moeten verwerken?

Het liefst zou ik natuurlijk gewoon helemaal niets doen en pas per 1 oktober 21% gaan rekenen, maar dan maak ik me weer schuldig aan een belastingdelict/verzuim/vergrijp lijkt mij.
Ja je mag de btw voor eigen rekening nemen, uiteraard maak je dan geen nieuwe facturen maar neem je alleen een correctie op in je btw aangifte een overzichtje met welke facturen hoeveel extra btw moeten afdragen is daarvoor voldoende.

Dus geen nieuwe facturen maken en in je boekhouding opnemen door een eenvoudige boeking.

te betalen btw
aan kosten


Niets doen is in principe geen optie.. voor 16 euro zul je niet ernstig in de problemen komen.. maar een overtreding is het wel ja.. Kortom niet te ingewikkeld doen die 16 euro even extra aangeven en goed vastleggen wat je gedaan hebt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 september 2012, 12:37
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Kijk hier eens
http://www.isptoday.nl/achtergrond/o...n-samenvatting
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 september 2012, 14:52
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Dus ik maak even een overzichtje waaruit de extra af te dragen BTW in staat en bij mijn aangifte omzetbelasting "verhoog" ik mijn af te dragen BTW met dat bedrag.

Correct?

In ieder geval bedankt voor de replies.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Hoe uitgaven zonder btw opgeven voor de omzetbelasting Jurian Belasting 3 26 maart 2012 20:27
Terugvragen buitenlandse BTW, hoe te boeken? Bel_Eng Administratie 1 30 januari 2011 23:01
Zakelijk rekening. Hoe, welke? pasz Freelancepraktijk starten 10 10 december 2009 09:17
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon