Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 augustus 2007, 18:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: brieven schrijven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Administratiekantoor Bekijk bericht
Als het bedrijf op een moment geen behoefte heeft aan een nieuwe xxxx (free-lancer), of hier geen behoefte aan denkt te hebben (...), zal een dergelijke brief in heel veel gevallen direkt in het ronde archief verdwijnen, zonder dat er ook maar verder wordt gelezen ; hoe leuk een brief ook is.

Belangrijk is dus (maar dat is een open deur) ONMIDDELLIJK de aandacht te pakken. Ik denk zelf dat een begin als "...mag ik mij eerst even voorstellen..." al verkreukelende propneigingen oplevert
Ik ontvang wel eens CV's of verzoeken van freelancers - koude acquisitie. Verplaats jezelf eens in de positie van consument waarbij je gebeld wordt door een hele aardige en beleefde telemarketeer. Als het een aanbod is waar je niet op zit te wachten of wat niet is afgestemd op jou, is het 'ronde archief' de aangewezen plaats (bij telemarketing gewoon zelf vragen gaan stellen, dus de rollen omdraaien, dan heb je nog een beetje lol).

De vraag 'kan ik iets voor u doen' is erg breed, maar wordt plotseling erg smal als je daarbij je diensten aanbiedt. Alleen freelancers met een tastbaar product dat je kan laten zien, hebben hierbij een voordeel: een tekst, website, artikel, product. Zo'n product kan je ook maken gericht op concrete prospects en aan ze voorleggen. De prospect kan dan zien waartoe je in staat bent en je levert zelfs direct een mogelijke bijdrage voor de klant. Slechte website? Maak een ontwerp voor een nieuwe. Ik doe dit incidenteel bij vakbladen (biedt een artikel aan) en het leidt elk jaar wel tot een succesje. Maar niet meer dan dat.

Moraal van dit verhaal? Koude acquisitie levert weinig op. Het is dus de vraag of je niet beter kunt investeren in een (fysiek/virtueel) netwerk in plaats van brieven sturen.
Ik vergelijk het mailen/brieven sturen maar met (betaald) adverteren in
de Gouden Gids. Een extra grote vermelding voelt fijn, maar levert 0.0 op. Mijn doelgroep (zakelijke dienstverlening, dus geen consumenten) gebruikt de Gouden Gids (zowel web als print) niet. Die 400 euro investeer ik liever in iets anders.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
acquisitiebrief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon