Een particuliere RBV dekt vrijwel nooit zakelijke geschillen of bijstand voor een bedrijf. Vandaar ook de wat hogere premies voor RBV voor bedrijven of zelfstandigen. Een particuliere RBV moet je dus ook echt zien als
particuliere (prive) RBV.
Je kunt voor die 500 premie per jaar ook op zoek gaan naar een advocaat in je netwerk, die je in voorkomende gevallen helpt met het opstellen van een brief als pressiemiddel; dat werkt vaak prima.
Pas op het moment dat je moet procederen of jij je advocaat echt aan het werk
moet zetten voor het oplossen van een geschil, dan heb je een probleem.
Overigens mis ik aansprakelijkheid met klanten vanuit een zakelijk perspectief: is dat werkelijk gedekt door je wettelijke particuliere aansprakelijkheidsverzekering? Als jij een belangrijke klus hebt, maar die niet kan afmaken, waardoor je klant in de problemen komt en jou aansprakelijk stelt, dan denk ik niet de jouw AVP de schade gaat vergoeden. Of heb je polisvoorwaarden er op nageslagen?
Het zelfde geldt voor een particuliere doorlopende reisverzekering (zoals ik die heb). Op het moment dat ik weg ben met een zakelijk doel, moet ik mij apart zakelijk verzekeren (wat overigens 20 euro kost voor tien dagen inclusief goede voorwaarden voor materiele schade (camera's, laptops)).
De particuliere reisverzekering keert namelijk niets uit als duidelijk wordt dat je voor beroepsuitoefening in het buitenland was.