|

21 oktober 2007, 11:19
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Indien deze laptop meer als euro 450 kost, kunt u deze ook over 5 jaar afschrijven.
Bij vragen, stel ze gerust hier.
Met vriendelijke groet,
D. Buurman
Buurman Administratie
www.buurman-administratie.nl
|

21 oktober 2007, 15:48
|
 |
Lid
|
|
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Bedankt voor jullie reacties.
Meneer Buurman, u zegt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl
Indien deze laptop meer als euro 450 kost, kunt u deze ook over 5 jaar afschrijven.
|
Betekent dit dat ik het bedrag boven die 450 euro verspreid kan afschrijven, of het hele bedrag dat de laptop heeft gekost?
En wat is het voordeel van het over meerdere jaren afschrijven?
Dank u!
|

21 oktober 2007, 16:28
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV
Bedankt voor jullie reacties.
Meneer Buurman, u zegt:
Betekent dit dat ik het bedrag boven die 450 euro verspreid kan afschrijven, of het hele bedrag dat de laptop heeft gekost?
En wat is het voordeel van het over meerdere jaren afschrijven?
Dank u!
|
U kunt het hele bedrag dat de laptop heeft gekost afschrijven, verdeeld over 5 (boek)jaren.
Om over voordeel te spreken wil ik niet direkt zeggen, maar je ''verspreidt'' je winst hiermee over 5 boekjaren.
|

21 oktober 2007, 16:39
|
 |
Lid
|
|
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Okay, nu snap ik het! Bedankt meneer Buurman.
Wat ik mij ook afvraag is het volgende: ik heb een extra privérekening geopend om de uitgaven en inkomsten van mijn eenmanszaak bij te houden. Deze rekening staat niet op naam van mijn bedrijf, maar op mijn eigen naam. Is dit een probleem als ik (bijvoorbeeld) een computer zou willen kopen en deze vervolgens als aftrekpost wil opgeven?
Met andere woorden: moeten bedrijfsuitgaven per sé worden gedaan door middel van een zakelijke rekening? Of is het voldoende als op de factuur mijn bedrijfsnaam staat vermeld?
LSV.
|

21 oktober 2007, 16:56
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV
Okay, nu snap ik het! Bedankt meneer Buurman.
Wat ik mij ook afvraag is het volgende: ik heb een extra privérekening geopend om de uitgaven en inkomsten van mijn eenmanszaak bij te houden. Deze rekening staat niet op naam van mijn bedrijf, maar op mijn eigen naam. Is dit een probleem als ik (bijvoorbeeld) een computer zou willen kopen en deze vervolgens als aftrekpost wil opgeven?
Met andere woorden: moeten bedrijfsuitgaven per sé worden gedaan door middel van een zakelijke rekening? Of is het voldoende als op de factuur mijn bedrijfsnaam staat vermeld?
LSV.
|
Zakelijke rekeningen worden gebruikt, om simpelweg prive met zakelijk eenvoudig te kunnen onderscheiden.
Indien dit via prive betaald wordt, terwijl het een zakelijk karakter heeft, dat kunt u dit op de faktuur handmatig aangeven;
In uw zakelijke boekhouding wordt bijv. als u iets via prive betaald , bijv. zakelijke kantoorbenodigdheden geboekt:
Kantoorbenodigdheden (kosten/debet)
Te vorderen btw (balans/debet)
aan Prive-storting (balans/credit)
|

21 oktober 2007, 17:34
|
 |
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl
U kunt het hele bedrag dat de laptop heeft gekost afschrijven, verdeeld over 5 (boek)jaren.
|
Je zegt "kunt" en dat suggereert een vrije keuze, maar dit is toch zelfs verplicht?
Dat beantwoordt gelijk de vraag over het voordeel: dat is er niet. Als ondernemer wil je het liefst kosten direct aan het huidige boekjaar toeschrijven, maar soms mag dat niet, zoals bij grote investeringen. Die moet je fiscaal over minimaal 5 jaar uitsmeren.
__________________
René
|

21 oktober 2007, 17:52
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Je zegt "kunt" en dat suggereert een vrije keuze, maar dit is toch zelfs verplicht?
Dat beantwoordt gelijk de vraag over het voordeel: dat is er niet. Als ondernemer wil je het liefst kosten direct aan het huidige boekjaar toeschrijven, maar soms mag dat niet, zoals bij grote investeringen. Die moet je fiscaal over minimaal 5 jaar uitsmeren.
|
Je hebt gelijk, dit is verplicht.
Je hebt geen keuze hierin, je kan wel willekeurig afschrijven, waarbij je versneld afschrijft......
|

21 oktober 2007, 18:37
|
 |
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl
je kan wel willekeurig afschrijven, waarbij je versneld afschrijft......
|
Oh ja, die vergat ik. Dat geldt voor starters, LSV. Je zou even de details van de voorwaarden voor willekeurig afschrijven moeten checken, maar jij mag de laptop waarschijnlijk volledig in één jaar als kosten nemen.
__________________
René
|

21 oktober 2007, 20:30
|
 |
Lid
|
|
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik lees op de website van de Belastingdienst dat willekeurig afschrijven alleen is toegestaan indien je in aanmerking komt voor de startersaftrek. Maar dáár kom weer pas voor in aanmerking als je voldoet aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek (urencriterium en dat je inkomsten worden gezien als winst uit onderneming). Ik heb nu een VAR-ROW, want ik heb hiernaast nog een baan. Willekeurig afschrijven zal er dus voor mij niet inzitten zeker?
MVG,
LSV.
|

30 oktober 2007, 17:13
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
|
|
Re: Laptop - aftrekpost?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl
U kunt het hele bedrag dat de laptop heeft gekost afschrijven, verdeeld over 5 (boek)jaren.
Om over voordeel te spreken wil ik niet direkt zeggen, maar je ''verspreidt'' je winst hiermee over 5 boekjaren.
|
Is het fiscaal vaak niet veel voordeliger om alle kosten en investeringen zoveel mogelijk in 1 jaar, in 1 klap als kosten op te voeren !??
Door het schijventarief in NL bestaat namelijk de kans dat je door een flinke kostenpost ineens een schijf lager belast wordt, terwijl je bij uitsmeren over 5 jaar wellicht alle 5 de jaren in de (hogere) schijf blijft hangen.
Maargoed... dat kunnen we dan wel willen, maar dat is dan waarschijnlijk ook precies de reden dat de fiscus wil dat je inversteringen in 5 jaar afschrijft en niet accoord zal gaan met een afschrijving in 1 keer.
|
|