Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 oktober 2007, 11:56
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Het is inderdaad gebruikelijk om 2-wekelijks of maandelijks te factureren. Ik zou ook nooit akkoord gaan met wat ze voorstellen. Ook zij zijn ondernemers en ondernemers lopen nu eenmaal een bepaald risico.

Het is niet alleen jou probleem als dit contract op het laatste moment afketst. Ook zij slaan een blunder als ze naar de klant moeten dat ze je niet kunnen leveren. Risico wat je wel loopt is dat ze bijv. contractueel akkoord gaan met de betalingstermijn maar in de praktijk niet op tijd betalen en lekker wachten op de herinneringen. Voordat je incasso inschakeld kunnen ze een leuke tijd rekken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2007, 12:13
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
Het is inderdaad gebruikelijk om 2-wekelijks of maandelijks te factureren. Ik zou ook nooit akkoord gaan met wat ze voorstellen. Ook zij zijn ondernemers en ondernemers lopen nu eenmaal een bepaald risico.

Het is niet alleen jou probleem als dit contract op het laatste moment afketst. Ook zij slaan een blunder als ze naar de klant moeten dat ze je niet kunnen leveren. Risico wat je wel loopt is dat ze bijv. contractueel akkoord gaan met de betalingstermijn maar in de praktijk niet op tijd betalen en lekker wachten op de herinneringen. Voordat je incasso inschakeld kunnen ze een leuke tijd rekken.
Nog niet eens aan gedacht, maar dat is natuurlijk absoluut waar! Misschien proberen ze wel gewoon je zo gek te krijgen, maar ik zou er echt niet mee akkoord gaan. Het kan inderdaad dat ze dan overgaan tot een hierboven genoemde taktiek, maar dan loop je in elk geval NIET het risico dat jij geen geld krijgt omdat hun opdrachtgever niet tot betaling overgaat!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2007, 12:23
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik heb dit ook bij sommige opdrachtgevers en begrijp je probleem.

Maar... ik doe dit ( dus betaald krijgen als alles door eindklant is betaald ) enkel en alleen als ik weet wie het bedrijf is en dat ze voorheen alle facturen keurig betaalden.

Wellicht kun je de mogelijkheid bespreken om toch met 40% voorschot te werken ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2007, 12:24
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik zou dan ook duidelijk aangeven dat als er niet op tijd betaald wordt je de werkzaamheden zal staken. Of dit juridisch zomaar kan weet ik niet maar het geeft je in ieder geval een stok om mee te slaan als ze bewust gaan vertragen met betalen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2007, 12:32
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Bedankt voor jullie reakties allemaal, het helpt om te weten dat ik geen onreele voorwaarden stel aan het tussenbureau. Het klopt inderdaad ook dat zij een enorme flater begaan als ze op het laatste moment aan de eindklant moeten melden dat het toch niet doorgaat.

Ik heb net telefonisch contact gehad met het tussenbureau en besproken dat de facturatie wel maandelijks kan plaatsvinden, met een betalingstermijn van 30 dagen, onafhankelijk van hun eigen facturatie. In principe is dit wat mij betreft ook wel acceptabel. Ik wacht nu het contract af en laat het hier wel weten.

Ik vind het persoonlijk lastig om zo een contract door te nemen en dan te vergelijken met mijn algemene voorwaarden (FENIT). Dit soort betalings voorwaarden (en andere belangrijke zaken zoals aansprakelijkheid) zijn hierin opgenomen maar als er in het contract wat anders gezet wordt dan gelden je algemene voorwaarden weer niet. Hoe gaan jullie hiermee om?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2007, 13:42
AOVspecialist AOVspecialist is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Zal lastig blijven om zo'n contract door te nemen maar de Fenit voorwaarden die je zelf hanteert zijn natuurlijk wel een leidraad. Wat betreft de aansprakelijkheidsparagrafen kan je deze ook naast Fenit (ICT 2003) leggen. Let nog wel even op, ik weet niet of je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt maar sommige verzekeraars geven geen dekking indien je van je eigen leveringsvoorwaarden afwijkt - wat hier dus het geval is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 oktober 2007, 22:49
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik kreeg bij mijn eerste opdracht van een tussenbureau ook deze betalingsconditie voorgeschoteld. Na één telefoontje was het opgelost, en kreeg ik een aangepast contract met een standaard betalingstermijn van 30 dagen. En daar houden ze zich prima aan.
Ook deden ze niet moeilijk over mijn verzoek of de passage waarin stond dat ik geacht werd elk kwartaal een accountantsverklaring te overleggen verwijderd kon worden.
Bij de volgende opdracht die ik voor hen deed hadden ze deze voorwaarden zelf al weer voor me aangepast.
Ze bestaan dus wel, de bureaus die mee willen werken....
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2007, 22:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3 Bekijk bericht
Ik kreeg bij mijn eerste opdracht van een tussenbureau ook deze betalingsconditie voorgeschoteld. Na één telefoontje was het opgelost, en kreeg ik een aangepast contract met een standaard betalingstermijn van 30 dagen. En daar houden ze zich prima aan.[ .. ]
Ze bestaan dus wel, de bureaus die mee willen werken....
wat vind je zelf van zon 30 dagen termijn?
Ik vind het nogsteeds erg lang voor een geleverd product.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 oktober 2007, 22:58
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik vind 30 dagen eigenlijk wel prima... Heb er geen enkel probleem mee.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 oktober 2007, 07:43
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3 Bekijk bericht
Ik kreeg bij mijn eerste opdracht van een tussenbureau ook deze betalingsconditie voorgeschoteld. Na één telefoontje was het opgelost, en kreeg ik een aangepast contract met een standaard betalingstermijn van 30 dagen. En daar houden ze zich prima aan.
Ook deden ze niet moeilijk over mijn verzoek of de passage waarin stond dat ik geacht werd elk kwartaal een accountantsverklaring te overleggen verwijderd kon worden.
Bij de volgende opdracht die ik voor hen deed hadden ze deze voorwaarden zelf al weer voor me aangepast.
Ze bestaan dus wel, de bureaus die mee willen werken....
Bij mij is het gelukkig ook redelijk makkelijk opgelost. Het was ook niet dat ze niet wouden meewerken, maar ze kwamen met dit voorstel en wouden het liever niet wijzigen. Na 2 telefoontjes en mijn argumentaties snapten ze mij ook wel. Ik heb ook eerder met dit tussenbureau samengewerkt (in een andere vorm dan wel) en nooit betalingsproblemen gehad. Wanneer zij het geld van de client binnen hebben betalen ze binnen 3 werkdagen mijn factuur. Bij mij ging het erom dat ik geen financieel risico wil lopen wanneer het tussenbureau financiele disputen krijgt met de eindklant.

Al met al is het contract dus gewijzigd en ben ik er tevreden mee. Bij mij staat er ook niets over een periodieke accountantsverklaring oid.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intermediairs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 15:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon