Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 november 2007, 07:40
Joost Kooijman Joost Kooijman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 november 2007
Berichten: 2
Cool Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Hallo allemaal,

Ik ben pas een eenmanszaak begonnen in webdesign voor het MKB en particulieren (http://www.kooijman-design.nl) en ben vrij nieuw in de boekhoud-wereld.

Mijn vraag is:
Moet ik facturen die per e-mail naar mij verstuurd worden ook uitprinten en bewaren bij de bonnen voor de belastingaangifte? Of is het voldoende deze op mijn computer te bewaren? En hoe zit dat met bankafschriften? Is een digitale versie daarvan voldoende?

Alvst bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 november 2007, 20:33
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joost Kooijman Bekijk bericht
Hallo allemaal,


Ik ben pas een eenmanszaak begonnen in webdesign voor het MKB en particulieren (http://www.kooijman-design.nl) en ben vrij nieuw in de boekhoud-wereld.

Mijn vraag is:
Moet ik facturen die per e-mail naar mij verstuurd worden ook uitprinten en bewaren bij de bonnen voor de belastingaangifte? Of is het voldoende deze op mijn computer te bewaren? En hoe zit dat met bankafschriften? Is een digitale versie daarvan voldoende?


Alvst bedankt!

Je kan dit electronisch bewaren, maar het is verstandiger om gewoon een financieel dossier aan te leggen: inkoop, verkoop, bank, kas, belastingen en memoriaal.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 november 2007, 22:02
Joost Kooijman Joost Kooijman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 november 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Waar staat memoriaal dan voor? Daar had ik nog niet eerder van gehoord...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 november 2007, 22:35
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joost Kooijman Bekijk bericht
Waar staat memoriaal dan voor? Daar had ik nog niet eerder van gehoord...
Via memoriaal worden correctieboekingen, voorafgaande journaalposten opgeslagen, maar daar kunnen ook dagboekverslagen van het boekhoudpakket in opgeslagen geworden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 november 2007, 10:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joost Kooijman Bekijk bericht
Moet ik facturen die per e-mail naar mij verstuurd worden ook uitprinten en bewaren bij de bonnen voor de belastingaangifte?
Dat zou ik maar doen.

Citaat:
Of is het voldoende deze op mijn computer te bewaren? En hoe zit dat met bankafschriften? Is een digitale versie daarvan voldoende?
Elektronische facturen volstaan alleen als deze voldoen aan de strenge hoogtechnologische eisen van de belastingdienst. En voor het elektronisch bewaren van je administratie zijn er ook speciale regels.

Voor een doorsnee freelancer is het lastig aan deze strenge eisen te voldoen en is het bijhouden van een ordnertje per jaar stukken makkelijker.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 november 2007, 23:27
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Moet ik mijn administratie op papier bewaren, of mag het elektronisch?

Je dient alles op papier te bewaren en daarbij kun je voor je zelf het volgende bedenken:

stel je maakt verkoopfacturen in word, dan bewaar je ze gewoon elektronisch. Vervolgens kun je ze altijd uitprinten als er om wordt gevraagd.

MAAR VERGEET NIET: de belastingdienst verwacht dat je ook al je elektronische verkeer bewaard (je e-mail verkeer enz)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 10:36
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon