Ook ik heb natuurlijk gezien en meegemaakt dat er prutswerk werd ingeleverd, waar weinig eer aan te behalen was. Maar ik heb ook meegemaakt dat er dan tóch betaald werd, omdat de freelancer geleverd had. Natuurlijk kwamen er dan geen vervolgopdrachten meer.
Ik ben al zo'n tien jaar journalist met lange ervaring bij gerenommeerde opdrachtgevers en kan naar eer en geweten zeggen dat ik hier een goed artikel heb ingeleverd. Dat is ook de reden dat ik het er niet bij heb gelaten in deze kwestie.
De relatie met de opdrachtgever is al beëindigd en stress heb ik er inderdaad al aardig van gehad. Ik laat het voor nu even aan mijn advocaat over.
Overigens vond ik op de website van de NVJ hun standpunt in dergelijke zaken: 'De NVJ hanteert het uitgangspunt dat zodra aan de opdracht is voldaan, dus na het leveren van bijvoorbeeld het afgesproken artikel, er een betalingsverplichting ontstaat'
(
http://www.nvj.nl/rechtshulp/niet-betalende-opdrachtgevers-i)
Ik zag nu ook dat je als niet-fulltime werkende freelancer buitengewoon lid kunt worden. Jammer dat de dame die ik een half jaar geleden aan de telefoon had bij de NVJ mij daar niet attent op heeft gemaakt....