Hi spuit 11 komt ook nog even voor in deze levendige discussie ik doe maar even zomaar een paar reacties.
kinderopvang
marielle reageerde heel lang terug dat dit niet aftrekbaar is als bedrijfskosten en wel in de prive. Hangt er vanaf over welk jaar je het hebt want de politiek wijzigt de regels op jaarbasis. Voor 2005 is de stelling correct, maar voor 2007 is het gewoon NIET aftrekbaar in mijn ogen. Dan kun je er alleen een vergoeding voor krijgen via de bekende sites informeren
zijn uren aftrekbaar
nmm pertinent niet. Deze discussie wordt heel vaak gevoerd, hoe kun je nou een aftrekpost opvoeren van iets dat er niet is
. Sorry maar dat gaat me wel iets te ver. Beschouw het maar als 'de winst komt lager uit dus gaat je zelfstandigenaftrek mogelijk omhoog'. Op die manier is het toch aftrekbaar nietwaar
. Daarnaast Rene helemaal gelijk de uren tellen mee om aan die 1225 te komen zodat je als zelfstandig ondernemer wordt erkend
reiskosten zoals hotel etcetera
net als bij een km vergoeding maakt het niet uit wat je van de klant krijgt. Alles wat een klant aan jou betaald is OMZET. Misschien noem je het vergoeding voor reis- of hotelkosten maar het is echt niks meer of minder dan OMZET.
Nu we het er over eens zijn (of niet) dat dit gewoon omzet is kunnen we kijken naar de kosten...die dus niks met de omzet te maken hebben.
Als jij kosten maakt die zakelijk zijn zoals hotel etcetera dan mag je die voor 100% opvoeren. Het is overigens wel zo dat in een aantal gevallen de BTW niet aftrekbaar is (dan is de BTW dus ook kosten). Inderdaad is het wel zo dat je ook voor dit soort kosten een stukje prive moet corrigeren zoals Marjan dat aangeeft;Maar ja das logische eten, drinken en slapen doe je ook altijd als prive persoon.