Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 maart 2011, 22:40
José José is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2008
Berichten: 22
Stuur een bericht via Skype™ naar José
Standaard BTW heffen bij opdracht van vertaalbureau in Zwitserland?

Beste mede freelancers

Ik heb een klein klusje gedaan van 40 euro voor een vertaalbureau gevestigd in Zwitserland. Op de factuur had ik 19% BTW gevraagd. De klant reageerde bevreemd. Hij krijgt altijd VAT-free invoices vanuit andere landen, volgens hem.
Navraag bij de Belastingdienst leerde mij dat ik de VAT van het land dat de dienst afneemt, moet heffen. In dit geval (Zwitserland) 8%.
Echter mijn klant beweert dat al zijn andere vertalers GEEN VAT berekenen.
Wie weet hier iets meer van?

Alvast bedankt!
Groet, José
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 maart 2011, 22:47
José José is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2008
Berichten: 22
Stuur een bericht via Skype™ naar José
Standaard Pagina BTW en het buitenland

Ik zie zojuist de pagina over BTW en het buitenland en er staat inderdaad dat je de BTW van het land dat afneemt moet aanhouden.

"En wat gebeurt er als Robin zaken doet met iemand buiten de EU? Dan zijn de regels weer anders:
Over het algemeen geldt bij factureren aan niet-EU-landen de wetgeving in het betreffende land. Robin zal voor informatie over hoe hij dat precies moet aanpakken contact op moeten nemen met de fiscus in dat land. Hij kan ook zijn financieel adviseur/boekhouder om raad vragen."

Hoe kan het dan dat mijn klant nooit facturen met BTW ontvangt van andere landen?
Vreemd...

Gr. José
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 april 2011, 00:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

De vraag die je stelt is nagenoeg onmogelijk te beantwoorden, omdat wij niet weten of de bewering van je opdrachtgever klopt, om welke landen het gaat, hoe de btw-wetgeving in die landen luidt, of die andere vertalers zich aan hun wet houden etc.

Even praktisch: btw is verschrikkelijk ingewikkeld, zeker internationaal. De uitzoekerij van zo'n gevalletje kost vele malen meer dan de paar euro's waar het over gaat. Dat is voor een incidenteel klusje gewoon niet te doen.

Als je redelijke argumenten hebt om geen Nederlandse btw te hoeven heffen, dan zou ik dat gewoon doen. In het ergste geval benadeel je de Zwitserse staat voor een paar euri en zul je die bij de douane moeten afdragen als je er ooit op vakantie gaat

Mijn ongevraagd advies: neem geen incidentele opdrachten van een paar tientjes aan uit het buitenland. De narigheid van de regels uitzoeken, factureren en incasseren kost vele malen meer dan die paar tientjes.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 april 2011, 21:26
HansA HansA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2010
Berichten: 10
Standaard BTW heffen bij opdracht van vertaalbureau in Zwitserland?

Ik krijg regelmatig kleine opdrachten uit het buitenland, meestal buiten de EU. In 2006 een keer een grote opdracht. Ik heb het destijds uitgezocht en geconcludeerd dat ik geen BTW in rekening moet brengen, maar dat de klant de BTW zelf aan de belastingdienst in zijn/haar land moet betalen (tenzij de klant de BTW kan verrekenen met zelf ontvangen BTW uiteraard).

Op de site van de belastingdienst staat: Bij export naar niet-EU-landen brengt u 0% btw in rekening.

(http://www.belastingdienst.nl/zakeli...buiten_eu.html)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 april 2011, 09:51
José José is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2008
Berichten: 22
Stuur een bericht via Skype™ naar José
Standaard

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb besloten geen BTW te heffen. Als ik het alsnog zou moeten betalen dan is het inderdaad een zeer klein bedrag.
Het is wel jammer dat het zo ingewikkeld is want het zou mij ervan weerhouden om een project met deze klant aan te gaan.
In ieder geval bedankt!

Groet en fijne zondag, José
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 april 2011, 12:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

José,

Laat je niet weerhouden een project aan te gaan, maar als dat gebeurd dan moet je gewoon door een professional even laten uitzoeken kost je eenmalig een bedrag aan advieskosten.

Er zijn gewoon veel verschillende regels per land en soms specifieke dingen per branch, daardoor is het niet zo'n geschikt onderwerp voor forum advies die buitenlandse btw.

Maar als voor jou situatie eenmaal bekend is wat je moet doen is het altijd hetzelfde voor dat type diensten en vaak ook voor de meeste landen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zwitserland

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56
Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 5 21 juli 2009 15:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon