Beste Patrick, Inkomsten belasting hoor in principe niet tot je zakelijke balans, dit is een persoonsgebonden belasting die prive betaald (moet) worden. Anders gezegd van inkomstenbelasting en toeslagen en dergelijke kan nooit een boeking in de resultatenrekening plaats vinden.
Praktisch gezien worden de aanslagen vaak wel rechtstreeks van de zakelijke rekening betaald, de enig juiste plek voor het verantwoorden is dan dus als Prive opname, als jij een aparte rekening Prive Belastingen wilt aanhouden is dat prima als je die rekening einde van het jaar maar wel meeneemt in je fiscale overzicht van priveopnames anders krijg je je aangifte niet kloppend.
Zo dat was een wat lang antwoord om te zeggen ja de rekening Prive Belastingen is goed zolang hij op de balans en onder eigen vermogen staat als prive opname
Voor wat de btw rekening betreft.. we zitten in het Nederlands vaak een beetje te hannissen met de btw termen ik gebruik meestal de volgende termen omdat ik ze het minst ondubbelzinnig vind.
1. Voor btw op mijn omzet, die ik moet betalen ; Te betalen btw
2. Voor btw op mijn kosten, die ik terugkrijg ; Te vorderen btw
3. Het saldo van deze 2 (de aangifte) ; Te verrekenen btw
Afdracht btw word voor de laatste ook veel gebruikt omdat in de meeste (gezonde) bedrijven bijna altijd btw afgedragen moet worden. En ja dan boek je daar ook die bedragen op als je een keer een kwartaal hebt dat je meer terugvraagt als je moet afdragen.
|