Hoi Margit,
Dit is helaas een vraag die niemand anders dan jijzelf kan beantwoorden
.
Ja, als freelancer heb je meer administratie dan als werknemer, maar of je dat "rompslomp" vind of gewoon een kwestie van je zaken goed bijhouden, dat ligt aan jezelf. En je kunt natuurlijk altijd hulp inroepen van andere professionals (maar dat kost weer geld).
En hoe voel je je als je geen zekerheden zoals ww meer hebt? Dat kun je ook alleen zelf beoordelen.
Ik ken iemand die al meer dan 10 jaar lang via payrolling werkt, dat heeft allerlei voordelen (geen problemen met VAR, ingewikkelde(r) belastingaangiftes, etc.) en ook nadelen (kost geld, geen BTW aftrek mogelijkheden). Maar hij is er al die tijd al erg tevreden mee.
Zelf heb ik eerst een half jaar via payrolling gewerkt en heb daarna besloten om toch écht zelfstandige te worden. Maar ik heb dan weer het geluk dat ik een vriend heb die voor mij de administratie voert. En ik huur een administratiekantoor/accountant in die voor mij de belastingaangifte doet.
Het is en blijft een lastige vraag. En waarschijnlijk weet je achteraf pas of je het juiste besluit genomen hebt.
Misschien kun je voor jezelf de volgende afweging maken; stel dat je over 5 jaar terugkijkt, wat zou je dan erger vinden:
- geld uitgegeven hebben aan een payroll firma terwijl dat niet nodig was
- zelfstandige zijn en stress gehad hebben over geen opdrachten vinden, administratie en verzekeringen
Succes met je eigen keuze maken!
Groeten,
Ellen