|
11 mei 2007, 16:57
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
|
|
Klanten werven via verkoopbrieven
Hallo allemaal,
Als beginnend copywriter is mijn netwerk nog niet zo uitgebreid. Ik zou graag een verkoopbrief schrijven naar een aantal reclamebureaus om mezelf voor te stellen en diensten aan te bieden. Ik weet dat dit soort marketing vaak niet veel effect heeft, maar toch wil ik het proberen.
Nu weet ik niet goed wat er in zo'n brief moet. De brieven voor bedrijven heb ik vlot geschreven, maar voor reclamebureau's.. Eigenlijk moet je hen ertoe bewegen jou op te bellen als ze een opdracht krijgen. Dit vind ik echt moeilijk.
Ik dacht iets te schrijven in de trant van:
Herkent u dit probleem? U bent erin geslaagd dat ene project binnen te halen, maar al uw copywriters zijn al aan de slag voor een ander project. .............. U geeft uw opdrachten toch niet zomaar aan de eerste de beste?
Iemand tips hiervoor?
Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA
Website
|
12 mei 2007, 16:29
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Beste Sofie,
Onderstaande tekst vond ik op je site. Kun je die ook verwerken in je schrijven/brief?
U hebt geen boodschap aan een tekst die zo geschreven is dat de routine eraf druipt? Uw lezer ook niet. Elke tekst verdient immers een persoonlijke en aangepaste aanpak. Omdat ook uw tekst een VIP-behandeling waard is, levert Linguafeeling maatwerk.
|
12 mei 2007, 18:25
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Ik vraag me af of iemand, laat staan een reclamebureau, een pitch van meerdere zinnen, nog echt gaat lezen, in onze hedendaagsche zap-cultuur. Misschien zou je eens kunnen benchmarken (ook zo'n fijne kreet).
Voor copywriters moet het toch te doen zijn om de aandacht te trekken met een snelle, korte uitspraak? Biertje? volstaat ook om aan Heineken te denken, al is daar wel wat meer geld tegenaan gesmeten.
Uitgeschreven?
Uitgedacht?
Uitgewerkt?
Uitgepraat?
Linguafeeling - inspiratie, copywriting.
Ofzo.
ik denk dat een pitch in sommige sectoren (en al helemaal een brief) niet meer werkt. Een fotograaf moet toch ook gewoon een portfolio laten zien? Dat zijn de 10-25 beste foto's die hij/zij gemaakt heeft, maar die andere 250.000 zitten er niet bij; ook zijn er geen lange verhalen nodig om het beeld te laten spreken.
Moraal van dit verhaal: copywriter, doe je werk!
|
12 mei 2007, 23:09
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Ikzelf heb onlangs een brief geschreven naar reclamebureau's en bedrijven in dezelfde bedrijfstak als ikzelf. Ik was ook op zoek naar een groter netwerk in de regio namelijk. Samen met mijn folder had ik een brief opgesteld waarin o.a. het volgende stond:
Arts Mediaproducties is een jong multimediabedrijf en op zoek naar goede partners en relaties in de regio. Partners die kunnen inspringen als wij het te druk hebben. Of partners die ons kunnen ondersteunen met vakkennis die wijzelf niet in huis hebben. Misschien heeft ook u behoefte aan een dergelijke partner en kunnen Arts Mediaproducties en ……………………………. elkaar van dienst zijn.
Het werkte vrij goed moet ik zeggen. Ongeveer 1/3 van de bedrijven die ik had benaderd reageerde op mijn brief. Het heeft misschien niet meteen concrete opdrachten opgeleverd, maar mijn bedrijfsnaam is wel een stuk bekender geworden.
|
13 mei 2007, 23:00
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Ikzelf heb onlangs een brief geschreven naar reclamebureau's en bedrijven in dezelfde bedrijfstak als ikzelf. Ik was ook op zoek naar een groter netwerk in de regio namelijk. Samen met mijn folder had ik een brief opgesteld waarin o.a. het volgende stond:
Arts Mediaproducties is een jong multimediabedrijf en op zoek naar goede partners en relaties in de regio. Partners die kunnen inspringen als wij het te druk hebben. Of partners die ons kunnen ondersteunen met vakkennis die wijzelf niet in huis hebben. Misschien heeft ook u behoefte aan een dergelijke partner en kunnen Arts Mediaproducties en ……………………………. elkaar van dienst zijn.
Het werkte vrij goed moet ik zeggen. Ongeveer 1/3 van de bedrijven die ik had benaderd reageerde op mijn brief. Het heeft misschien niet meteen concrete opdrachten opgeleverd, maar mijn bedrijfsnaam is wel een stuk bekender geworden.
|
Sterk punt hierin is ook dat je niet alleen vraagt, maar ook aanbiedt. Mensen zien (logisch!) meer in een samenwerking die van twee kanten komt, dan in éénrichtingsverkeer.
Wat betreft je brief: lijkt me een lastige, maar ik zou het inderdaad, zoals Erix al oppert, kort houden en een beetje aantrekkelijk. Verwerk inderdaad je pitch zoals Hetty hem noemt in je verhaal(tje!).
|
14 mei 2007, 21:26
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie
Hallo allemaal,
Nu weet ik niet goed wat er in zo'n brief moet. De brieven voor bedrijven heb ik vlot geschreven, maar voor reclamebureau's.. Eigenlijk moet je hen ertoe bewegen jou op te bellen als ze een opdracht krijgen. Dit vind ik echt moeilijk.
|
Als je een persoonlijke (dus niet algemeen naar 't bedrijf) brief stuurt kun je naongeveer een week bellen om te vragen of de brief is aangekomen, er nog vragen zijn, wellicht een kennismaking voorstellen etc.
(risico:dit kan bij sommigen ook irritatie opwekken ...)
|
22 juni 2007, 14:43
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.
Al die brieven opstellen en personaliseren kost inderdaad veel tijd, maar ik had het er graag voor over! Zeker als ik nu kijk naar wat ik er heb uitgehaald.
Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA
Website
|
23 juni 2007, 09:59
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie
Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.
Al die brieven opstellen en personaliseren kost inderdaad veel tijd, maar ik had het er graag voor over! Zeker als ik nu kijk naar wat ik er heb uitgehaald.
Groetjes,
Sofie
|
Als je een volgende keer het weer wat rustig hebt, kun je het nog eens doen, misschien reageren er dan ook weer extra mensen op! Dit valt me echt nog alles mee, want je hebt er nu ook echt opdrachten uit! (En dat is wat anders dan enkel respons natuurlijk!)
Goed gedaan!!
|
23 juni 2007, 14:34
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie
Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.
|
Wow! Wil je misschien wat (geanonimiseerde) succesbrieven verkopen aan Lancelots, als modelvoorbeelden in de rubriek marketingcommunicatie?
__________________
René
|
23 juni 2007, 14:42
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
|
|
Re: Klanten werven via brieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Wow! Wil je misschien wat (geanonimiseerde) succesbrieven verkopen aan Lancelots, als modelvoorbeelden in de rubriek marketingcommunicatie?
|
Dat zie ik wel zitten, ja. Je kan me altijd een voorstel mailen op info@linguafeeling.be
__________________
Creative Concepts BVBA
Website
|
|