...steeds meer zzp'ers...het gaat nog een lastige zaak worden voor de belastingdienst want hoe hou je dit allemaal onder controle
.
Kijk ik kan er best wel inkomen dat we de belastingtelefoon bellen en vervolgens na het dummy antwoord van de de 1e lijn vervolgens een 'goed gevoel specialist' aan de lijn krijgen maar ook hier geldt
reken jezelf niet rijk.
Het is mij nog nooit opgevallen dat de belastingdienst beleid heeft waarbij 40 vragen worden gesteld en 38 van de 40 niet meetellen. In de wet zijn slecht enkele heldere criteria vastgelegd waarvan naar mijn mening de 1225 uur zo'n beetje de enige harde houvast is waar niet over valt te discussieren (...hoewel wat zit er wel en niet in die 1225
).
Blijft het feit dat er niks op papier staat over de melding die jou is gedaan. En als je later in conflict raakt met de inspecteur kun je je niet beroepen op het feit dat een 'goed gevoel specialist' heeft verteld....
dus wat moet je ermee
Enkele collega's heb ik voorgesteld dat ik dan maar ieder jaar een brief stuur naar de inspecteur van de klant
, daarin per dat moment de situatie uitgebreid uitleg, vergezeld van een VAR verklaring en dan vraag om een harde uitspraak op papier of de klant recht heeft op WUO of ROW. Tsja dan krijg je nog de mogelijkheid dat die inspecteur roept dat ie t niet zeker weet...
maar hij zal die brieven niet waarderen heeft ie geen tijd voor
Dusssssss...inderdaad we bellen de 'goed gevoel specialist' vullen een 'goed gevoel VAR' in en hopen er maar op dat de fiscus niet te vaak, niet te snel en niet te diepgaand komt controleren en roepen vervolgens aan elkaar 'ik weet nu hoe 't zit'
Mijn conclusie is dit keer dat we wellicht aan het begin zitten van een hoop jurisprudentie. Misschien zelfs met als eindoordeel dat je best wel meer dan 70% bij 1 klant mag zitten 2 jaar want waar gaat het nou werkelijk om met die VAR? Hoe zit het met de mensenrechten, vrijheden etc... wie is 'goed gevoel big brother' om te bepalen op welke manier ik verbonden wordt aan mijn opdrachtgever...