Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 september 2007, 15:21
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Hallo,

Ik ben kort geleden begonnen met een eigen bedrijfje op te zetten.
De diensten zijn geleverd, en de factuur is de deur uit.
Nu krijg ik te horen:

Er staat een termijn van 14 dagen (klopt)
maar ik kan pas betalen vanaf 30 dagen, hier kan ik echt niet van afwijken.

Hoe zit dit? ik heb 14 dagen aangehouden omdat ik het geld dringend nodig heb, alles op zetten kost behoorlijk veel geld, en ben beginnend (nog niet eens een maand bezig!) dus heb het gewoon nodig.

En heb hier gelezen dat voor beginnenden het gewoon heel normaal is om 14 dagen te hanteren.

Kan dat dat ze niet er vanaf kunnen wijken van de 30 dagen?
Het is gewoon een staal en contructie bedrijf.

Groetjes en bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 september 2007, 15:44
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Nu krijg ik te horen:
Er staat een termijn van 14 dagen (klopt)
maar ik kan pas betalen vanaf 30 dagen, hier kan ik echt niet van afwijken.
Heb je gevraagd waarom ze hier niet van af willen/kunnen wijken? Misschien hebben ze een boekhouder die 1 x per maand de rekeningen betaald...

Citaat:
En heb hier gelezen dat voor beginnenden het gewoon heel normaal is om 14 dagen te hanteren.
Niet alleen voor starters, de meeste bedrijven hanteren een periode van 14 dagen.
Citaat:
Hoe zit dit? ik heb 14 dagen aangehouden omdat ik het geld dringend nodig heb, alles op zetten kost behoorlijk veel geld, en ben beginnend (nog niet eens een maand bezig!) dus heb het gewoon nodig.
Heb je dit aan hun uitgelegd? Misschien maken ze voor jou een uitzondering of kunnen ze alvast de helft betalen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 september 2007, 15:49
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Heb het uitgelegd, maar geen reactie gekregen.

heb uitgelegd dat ik beginnend ben en het geld hard nodig heb
en heb ook gevraagd waarom het niet eerder kan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 september 2007, 16:04
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Hoi,

Als je op voorhand 14 dagen bent overeengekomen, moeten ze netjes binnen deze termijn betalen! En anders ook . Staat hier iets van in je AV?

Ikzelf hanteer altijd een termijn van 30 dagen, maar ben erover aan het denken dit te veranderen naar 14 dagen. Als een klant te laat betaalt, zit je soms 6 weken op je geld te wachten wat wel heel lang is natuurlijk.

Hopelijk krijg je snel een reactie!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 september 2007, 16:59
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Ik heb reactie:

wij hebben een boekhoudprogramma dat is gekoppeld op internetbankieren
daarin staat dus die 30 dagen betalingstermijn , zodra het is ingeboekt dan houd het programma er rekening mee waneer hij het moet over maken en hij staat ingesteld op 30 dagen 9 ( en nee het is niet zomaar even te veranderen ) dus vandaar dat ik het je wel even wilde melden ...... maar aangezien jij geen begrip kan opbrengen hoe zommige bedrijfen werken .
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 september 2007, 17:36
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Vriendelijk kan je die reactie niet noemen..
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 september 2007, 18:18
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Hoe zit dit? ik heb 14 dagen aangehouden omdat ik het geld dringend nodig heb, alles op zetten kost behoorlijk veel geld, en ben beginnend (nog niet eens een maand bezig!) dus heb het gewoon nodig.
Dat is misschien een minder sterk punt in je start; je kunt wel vragen cq eisen dat klanten tijdig moeten betalen, maar je hebt geen garantie dat ze zich aan jouw verzoek houden. Ook al heb je keurig op tijd geleverd.
Ik denk dat je er zelfs rekening mee moet houden dat het grootste deel van de BtB klanten niet binnen 14 dagen zal betalen. Ik ken bedrijven die voor betalingen een doorlooptijd (geen onwil, maar gewoon 'procedure') van 90 dagen hanteren.

Een opdrachtgever krijgt daarnaast te maken met veel andere facturen. De facturen waarbij het afbreukrisico groot is (m.a.w. er schade ontstaat wanneer niet tijdig betaald wordt) worden als eerste betaald - als er gekozen moet worden. Kleinere opdrachtgevers (maar soms ook grote) zitten soms krap en moeten prioriteiten stellen.

Kortom, 14 dagen is een prima termijn, maar deze zorgt er niet voor dat al je facturen binnen 14 dagen betaald zijn.
Als de $$$ druk bij jouzelf groot is, zou je bij het aannemen van klussen kunnen informeren naar de betaalprocedure van je opdrachtgever. Dit zet sommige opdrachtgevers wel aan het denken: wat is er aan de hand? Je plaatst je dan wel in een bijzondere situatie door uit te leggen dat je start en graag wil dat er snel betaald wordt.

Oplossing: val je opdrachtgevers hiermee niet lastig (stuur ze gewoon een herinnering of twee) en informeer naar een (ondernemers)limiet of starterskrediet bij je bank. Ik heb goede ervaringen met ABN AMRO. Maar opdrachtgevers kan je nooit belasten met jouw eigen financiele druk (tenzij die door de opdrachtgever zelf exclusief wordt veroorzaakt ).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 september 2007, 18:26
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Het werd mij juist wel aangeraden om de situatie gewoon eerlijk aan te geven, zodat hun misschien begrip kunnen tonen.

Ik hoop dat dit bedrijf ook begrip gaat tonen voor een startende ondernemer.

Ik begin zeker als ze niet voor de 14 dagen betalen (loopt over 3 dagen af) met de herrineringen.

Ik stort me liever niet in het starterskrediet.

Ik verdien erg lekker, dus daar ligt het niet aan, maar juist nu ik een dure aankoop moest doen (waarvan het betalingstermijn over een paar dagen verloopt) heb ik dus het geld nodig.

Maar ook al had ik het niet nodig, 14 dagen is 14 dagen.

Maar bedankt voor jullie hulp,
ik dacht dat het dus 'normaal' was dat bedrijven kunnen weigeren van nee hoor wij betalen pas met 30 dagen dat is zo geregeld.
anders had ik het ook kunnen zeggen tegen het bedrijf die MIJ diensten heeft geleverd,zo van nee hoor ik betaal pas na 30 dagen.

Ik hoop dat ze met een redelijke oplossing op de proppen komen en dat ze begrip tonen voor een startende ondernemer.

Bedankt hier!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 september 2007, 18:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
ik dacht dat het dus 'normaal' was dat bedrijven kunnen weigeren van nee hoor wij betalen pas met 30 dagen dat is zo geregeld.
Anders had ik het ook kunnen zeggen tegen het bedrijf die MIJ diensten heeft geleverd,zo van nee hoor ik betaal pas na 30 dagen.
Het zou ook normaal moeten zijn dat iedereen op tijd betaalt. Omgekeerd is het ook een onderdeel van zaken doen dat sommige leveranciers wat meer tijd krijgen om te betalen. Daarvoor is rente uitgevonden: het verschil tussen geld verdienen en geld uitgeven.
In het normale verkeer zou je moeten kunnen volstaan met communiceren over en begrip vragen voor (dat je niet tijdig kunt betalen/dat je graag tijdig betaald wil worden).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 september 2007, 18:47
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Ik denk wel dat hij met een oplossing komt, althans ik heb persoonlijk contact met hem gehad, en hij kwam over als een leuke man, geen kwaad in de zin naar mijn idee, dus het moet vast wel goed komen...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon