Om met je laatste vraag te beginnen: Boekhouden is in feite niets meer dan wat het zegt, namelijk (een) boek (bij) houden. Vaak meerdere boeken (inkopen, verkopen, uitgaven, ontvangsten etc.). Ofwel: een administratie bijhouden van wat er in je bedrijf gebeurt.
Zelf heb ik indertijd in eerste instantie gekozen om alles bij een administratiekantoor/belastingadviseur neer te leggen. Aan het eind van jaar 1 bleek er echter niets gedaan te zijn (BTW aangifte deed ik al zelf). Ik ben toen ook gaan shoppen op internet. Snelstart vond ik persoonlijk niet een echt lekker pakket. Ik heb uiteindelijk (na een tweeweekse gratis download) gekozen voor Minipak Pro (
www.minipak.nl) wat ik een zeer overzichtelijk en makkelijk pakket vind met uitgebreide helpfuncties zodat ook een onbenul als ik toch tijdig mijn administratie in orde had voor de aangifte IB.
Voordeel is ook (zoals bij de meeste pakketten) dat je met 1 druk op de knop je BTW-aangifte kunt verzenden en dit niet meer apart via de site van de BD hoeft te doen.
Nadeel is dat Minipak geen debiteuren en crediteurenadministratie kent (houd ik dus bij in Excel). Wel kun je nog een uitbreiding nemen (factureren). Dit doe ik al vanaf het begin in Word dus die heb ik er niet bij genomen.
Kijk eens of je 1 of meerdere pakketten niet gratis even op proef kunt gebruiken en bepaal dan wat voor jou het "lekkerste" pakket is. Voor Minipak Pro heb ik 189 euro betaald (geen service abonnement genomen) en voor dat geld biedt het me toch een hoop meer gemak dan Excel.
Succes!