Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandra Schoppers
Ik verzorg de redactie en regie van een kwartaalmagazine voor mijn opdrachtgever. Voor de volgende uitgave verzorg ik o.a. een interview inclusief foto's. Ik heb de fotograaf gekozen en een afspraak gemaakt voor een fotosessie met de geinterviewde.
|
E.e.a. hangt af van de afspraken die je met je opdrachtgever hebt gemaakt over een budget per uitgave en de wijze van factureren. Daarbij kan je als (hoofd)redacteur (??) er voor kiezen a) alle facturen van de door jou ingeschakelde hulptroepen zelf te betalen en door te belasten aan jouw opdrachtgever of b) alle facturen door te sturen naar de opdrachtgever cq door de hulptroepen rechtstreeks naar de opdrachtgever te laten sturen.
Bepalend hierbij is jouw business model. Krijg jij zelf een vaste fee (honorarium + budget) en kan je door slim inkopen van diensten van derden zelf meer over houden? Dan moet je zelf ook je freelancers voorschieten.
Als jij het initiatief neemt om een fotograaf in te huren, maak je ook afspraken over de kosten en deliverables. Je bent dan ook primair verantwoordelijk voor de betaling van de factuur (ook al belast je de kosten door). Je moet op zijn minst helderheid verschaffen hierover aan de door jou ingehuurde freelancers. Wat gebeurt er als jouw opdrachtgever de door jou ingehuurde mensen niet wil of kan betalen of te laat betaalt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandra Schoppers
Hoe gaan jullie hiermee om?
|
Ik heb als hoofdredacteur van verschillende periodieken een honorarium en een budget. Het eerste is vast, het tweede probeer ik optimaal te benutten; ik laat de door mij ingehuurde freelancers factureren aan de uitgever voor wie ik werk. Ik houd wel het betalingsverkeer in de gaten (hoogte van het bedrag en of het bedrag ook betaald wordt).
Kortom: maak heldere afspraken met je opdrachtgever...