Hallo Guus,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus
Hi allen,
ik heb mij gisteren bij de KvK ingeschreven en de VAR-aanvraag op de bus gedaan. Voor een beginner toch de belangrijke eerste stappen, exciting!
|
Allereerst gefeliciteerd met deze stappen op het ondernemerspad!
Wat je vragen betreft:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus
- leasebedrag van de auto (bijv. shortlease) is 100% opvoerbaar als bedrijfskost (en dus aftrekbaar van de winst)?
- stel dat ik 25ct/km in rekening breng aan de klant, dan is dit omzet (naar ik begrijp). Hierover moet belasting betaald worden, hoeveel %, over welk bedrag en is de eerste 19ct belastingvrij te declareren aan de klant?
- pensioenpremie, rechtsbijstandsverzekering, AOV zijn wel/niet opvoerbaar als bedrijfskosten? Ik twijfel over de rechtsbijstandverzekering.
|
Leasekosten zijn (mits auto op de zaak wordt geleast) 100% als bedrijfskosten op te voeren.
Het bedrag dat je aan de klant aan reiskosten in rekening brengt kun je zelf bepalen en is gewoon omzet. Je kunt geen bedrag belastingvrij in rekening brengen (al je autokosten staan namelijk al op de zaak en worden dus al afgetrokken).
Pensioenpremie en AOV zijn persoonlijke kosten en dus niet op de zaak aftrekbaar (geen bedrijfskosten). Wel in de IB aangifte als premies voor inkomensvoorzieningen aftrekbaar. Verzekeringen met een zakelijk karakter (rechtsbijstand, bedrijfs/beroepsaansprakelijkheid) zijn wel bedrijfskosten die je kunt opvoeren.
Veel succes en heb je nog vragen meld je dan gerust weer.
groeten,
Marjan