Re: Hoeveel kan ik vragen voor dit tekstschrijfwerk?
Hej Monica,
ik zou altijd voor een uurprijs gaan. Het herschrijven/vereenvoudigen van een juridisch tekst kost bijvoorbeeld veel meer tijd dan het bijschaven van een 'normale' tekst.
Soms ben je bij het (her) schrijven ook veel tijd kwijt aan het bijeenharken van informatie die je niet door de opdrachtgever geleverd krijgt. Soms ook levert de opdrachtgever je wel die informatie aan, maar dan moet je die allemaal doornemen om tot een inhoudelijk correcte tekst te komen.
Het aantal woorden van een tekst zegt dus niets over de hoeveelheid tijd die je kwijt bent (geweest). Een korte tekst schrijven is altijd lastiger dan een lange tekst schrijven, bijvoorbeeld.
Het is denk ik niet mogelijk om voor een ander het aantal uren aan te geven dat je over een tekst doet. Dat is een kwestie van uitproberen en timen. Goed bijhouden dus en alles opschrijven in het begin.
Het feit dat je als beginner meer uren maakt dan als gevorderde, ondervang je door in het begin een iets lager tarief te rekenen. Ga echter niet teveel onder de prijs zitten, dan verpest je het voor jezelf en de markt.
Het beste dat ik je, als medetekstschrijver, kan adviseren is: houd goed bij hoeveel uur/minuten je werkt en waarmee je die tijd vult. Bijvoorbeeld: 2 uur zoeken op internet naar aanvullende informatie; 3 uur schrijven; 1/2 uur herschrijven. 15 minuten herschrijven naar aanleiding van commentaar van de opdrachtgever. Etc. Hier zijn overigens ook softprogramma's voor (Advanced Time Record, bijvoorbeeld), maar het kan ook in je agenda, een kladblok of in een Excelfile, etc.
Ik heb inmiddels een soort database waarin kan zien hoelang ik ook alweer over een bepaalde opdracht heb gedaan.
Zo kun je, zelfs voor een tekst van 800 woorden, aan je opdrachtgever laten zien waarom je er zoveel uren aan hebt besteed. Een opdrachtgever heeft namelijk vaak geen idee wat er bij het schrijven van een goede tekst komt kijken.
Verder moet je de volgende keren echt tevoren een offerte maken waarin je aangeeft te werken op basis van nacalculatie (als het minder uren worden dan ingeschat, reken je minder uren. Lijken het er meer te worden, dan overleg je met je opdrachtgever.
Een door beide partijen ondertekende, uitgebreide, offerte zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Het functioneert als een contract en dat scheelt gedoe achteraf.
Wees gewoon vanaf het begin zo professioneel mogelijk, dan word je ook serieus genomen.
Misschien heb je hier iets aan.
Marlies
|