Uitnodiging tot het doen van aangifte
In 2006 was ik druk bezig met het opzetten van een tweede bedrijf waardoor ik financieel een zeer slecht jaar heb gehad. Vorige week kreeg ik van de belastingdienst een uitnodiging tot het doen van aangifte i.v.m. de verliesrekening van dat jaar omdat mijn belastbaar inkomen was vastgesteld op een negatief bedag. Nu willen ze beoordelen of dit bedrag verrekend kan worden met voorgaande jaren. Deze liggen echter zo ver terug dat ik in die tijd nog studeerde en louter een bijbaantje had. De verdiensten over die jaren zijn dus vanzelfsprekend laag.
Graag zou ik hierover een aantal vragen stellen:
1. Ben ik verplicht dit verzoek in te sturen?
2. Aangezien de inkomsten in mijn studentenjaren laag waren verwacht ik dat ik geld terug kan verwachten, klopt dit? En zo ja, waar is dit bedrag uit opgebouwd? Het te veel betaalde IB van dat jaar heb ik namelijk reeds terug gekregen.
3. Ik heb wel veel te veel BTW betaald. 2006 zou ik kunnen schuiven onder de kleine ondernemersregeling. Ik heb dit echter (nog) niet gedaan. Wordt dit bedrag bij vraag 2 verrekend of zou ik dit apart alsnog een keer moeten aangeven?
4. Van mijn bijbaantjes destijds heb ik van alle jaren een jaaropgaaf, deze zijn echter vrij onduidelijk. Nu moet ik in het aangifteprogramma natuurlijk het loon invullen. Ik weet echter niet precies welk bedrag dit moet zijn. Ik heb de "keuze" uit de volgende onderdelen volgens de jaarspecificatie: Loon in geld, basis loonheffing, loon voor svw en uitbetaald.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
|