Ik heb een fulltime baan, en eigenlijk wil ik dat ook graag zo houden. Toch ben ik ook iemand die graag met verschillende dingetjes bezig wil zijn buiten zijn baan, en zolang dat geen zaken zijn die conflicteren met wat ik 'overdag' doe mag dat ook. Ik zal me dan ook waarschijnlijk in januari in gaan schrijven bij de KvK, vanwege het onderstaande.
Op dit moment heb ik wat bijverdiensten (waar ik
mijn eerste topic hier over heb geopend), ik maak voor het bedrijf waar mijn vader werkt 5-6 keer per jaar een folder en krijg daarvoor betaald. Ik stel facturen op zonder BTW, en geef de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Tot zover niet zo spannend. Nu gaan daar echter twee zaken bij komen.
Allereerst heb ik in een enthousiaste bui het plan opgevat om een webshop te beginnen. De goederen die ik wil gaan verkopen heb ik al ingekocht, en dus privé betaald. De shop is voor een groot deel al ontworpen, ik heb hosting, alles privé betaald omdat ik natuurlijk nog niet echt onderneem en dus geen inschrijving bij de KvK, zakelijke bankrekening en/of BTW nummer heb. Wil ik de site echter online zetten en daadwerkelijk dingen gaan verkopen, dan moet ik me natuurlijk wel inschrijven (en bij de Belastingdienst een BTW nummer aanvragen).
Daarbij komt dat ik vind dat ik leuk kan schrijven, er zijn mensen die die mening met me delen en mij vragen om voor hen teksten te schrijven. Ze willen daarvoor een factuur.
- Even los van de webshop. Als ik alleen voor het bedrijf waar mijn vader werk brochures maak, hoef ik geen KvK inschrijving of BTW nummer te hebben. Hoe zit dat als ik daarbij ook teksten zou gaan schrijven? Ik geloof dat 'incidenteel' hiervoor een sleutelwoord is, de vraag is dus sowieso wat incidenteel is. Wellicht is het feit dat ik een fulltime baan heb (40 uur per week) een argument om te 'bewijzen' dat ik incidenteel werkzaamheden uitvoer?
- Als ik de webshop open moet ik me inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen (neem ik aan). Moet ik dan voortaan ook BTW rekenen over het ontwerp van de brochures, en de teksten die ik schrijf?
- Schrijf ik me in als freelancer, of als ZZP'er? Maakt dat iets uit?
- Waar ik het meeste tegenop zie als het gaat om de webshop, is het de administratie. Ik ben een creatieveling en heb niets met cijfers, ben ook niet zo goed in het netjes bewaren van bonnetjes en papieren. Nu lees ik dat een goede schoenendoos wonderen doet, maar toch vind ik het allemaal wel een beetje benauwend. Los daarvan, hoe ga ik administratief om met de privé uitgaven die ik al heb gedaan als voorbereiding op de webshop?
Het zijn nogal wat vragen, maar wellicht zijn er hier mensen die er in ieder geval een deel van kan beantwoorden. Alvast bedankt!