Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knoes
Ik denk dat ik de belastingdienst maar eens een bezoekje ga brengen. Met een op papier gezette beargumentatie
|
Dat hoeft allemaal niet. Je hoeft geen toestemming vooraf te vragen en meer informatie te verstrekken dan de belastingdienst vraagt. Als je ervan overtuigd bent dat je een pleitbaar standpunt hebt (lees de jurisprudentie, check hoe jouw opleiding door het instituut wordt gepositioneerd) dan doe je gewoon ondernemersaangifte, geef je daarbij aan dat je de 1.225 uur haalt en claim je de ondernemersaftrek.
De Belastingdienst kan dan om een toelichting vragen en anders oordelen, daar kun je dan eventueel bezwaar op maken en (in theorie) naar de rechter gaan. Het is wel zaak dat je alsdan een goed dossier hebt. Houd dus een urenadministratie bij en verzamel stukken die onderbouwen dat de opleiding relevant is voor je onderneming en dat hij zoveel uren vergt.
Maar gebruik wel je gezond verstand. Naast je voltijd studie een 'klein en leuk bedrijfje starten' is iets anders dan een ondernemer die beslist dat een opleiding de zakelijke belangen van zijn bedrijf dient. Als het verhaal niet klopt, dan kan je dat worden kwalijk genomen en kun je te maken krijgen met een kritische inspecteur, naheffingen en boetes. Als ik belastinginspecteur was dan zou ik bijvoorbeeld zeggen: een startdatum van je studie vóór de startdatum van je bedrijf wijst op een opleiding in privé met een bedrijf ernaast, in plaats van een opleiding die het bedrijf belangrijk vindt.