Deadline niet halen, spelfouten en dingen als "ook is er" en niet de juiste toon raken... ik zou ook niet betalen.
Tenzij ze de teksten wel geplaatst hebben? Dan moeten ze wel betalen natuurlijk, anders hadden ze ze niet moeten publiceren.
Als je je geld wil zou ik absoluut naar dat gesprek gaan en daar alles uitleggen en
zelf initiatief nemen om tot een goede oplossing te komen waar jij tevreden mee zou zijn en waarvan je denkt de klant ook. Is er nog tijd om correcties te doen? Zo niet, heeft iemand anders je teksten veranderd maar worden ze wel gebruikt, dan kan je misschien een percentage van het bedrag noemen wat ze moeten betalen?
Ook moet je professioneel zijn bij het aannemen van de opdracht. De klant geeft aan niet te weten wanneer de deadline is maar wel zal roepen als het zo ver is? Klant heeft daar alle recht toe dat te zeggen, maar dan ga jij nadenken en een voorstel doen als "Oke, dat is goed. Ik zal alvast een begin maken. Ik wil echter wel dat je 3 weken van te voren roept, dan heb ik 3 weken nadat je roept het af." Het liefst mail of bel je ook nog een paar keer als het erg lang duurt om aardig te vragen hoe het gaat, oftewel jij houdt de regie over de opdracht.
Ook zorg je dat jij de vragen stelt over de toon die de teksten moet hebben, commercieel of niet, etc. Is niet de klant z'n schuld als hij dat niet zegt, jij moet dat vragen. Ook in hoeverre ze typfouten, etc. erg vinden moet jij vragen en duidelijk melden dat er dus nog typfouten in kunnen zitten. Als je WEET dat er "ook" dingen in zitten, zeg dat bij het opsturen er meteen bij. Dan is een misverstand veel sneller opgelost. Dan kan die klant diezelfde dag nog mailen "dat was niet de bedoeling" en kan jij aanbieden ze er uit te halen. Als ik een opdracht opstuur doe ik er een heel uitgebreid mailtje bij wat er op te zien valt en wat er nog mist of veranderd moet worden, etc. Als je bijv. ergens een voorbeeldfoto neer zet en het is overduidelijk dat het nog niet de uiteindelijke foto is, maar voor het idee... ga er niet van uit dat de klant ook zo denkt hoor, die schrikt zich over het algemeen dood dat je de opdracht niet begrepen hebt
Oftewel vermelden wat wel en niet klopt aan het werk dat je inlevert. Zelfs als je dat eerder hebt afgesproken is herhalen wel handig.
Citaat:
ik heb eigenlijk de neiging om een brief te sturen aan de chef van de redactie en hier mijn gal enigszins te spugen
|
Ja... dan nemen ze je nooit meer aan en vertellen ze aan 10 anderen wat voor verschrikkelijk iemand je bent. Absoluut niet doen!
Wel naar het gesprek gaan en daar zelf het initiatief nemen en je fouten toegeven en dan met een goede oplossing komen heeft de meeste kans van slagen denk ik. Als mij zoiets overkomt leg ik uit dat "
lelijk" niet persé "
onbekwaam" betekend maar vaker een gevolg is van "
opdracht verkeerd begrepen". Meestal hebben we daarna een goed overleg wat de klant dan wel precies met de opdracht bedoelde en is de klant helemaal tevreden met de 2e versie en is de relatie daarna prima terwijl hij daarvoor dus ook op het punt stond niet te betalen.