Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Varkevisser
Ik wil de netto maandlasten weten bij het gebruik van een door mij geleaste wagen.
Het lease maandbedrag is 700,- Als ik met deze 700,- geen leaseauto betaal moet ik van deze 700,- 53% belasting afstaan (dit had echter 52% moeten zijn, bedankt Marjan)
Doordat deze 52% niet naar de belasting hoeft is het netto bedrag wat ik voor de leaseauto kwijt ben 48% van de 700,-
Dennis Varkevisser
|
Beste Dennis,
Ik snap je berekening nog steeds niet en snap niet hoe je aan die 48 % komten hoe marjan aan die 12% komt...
Ik reken het als volgt uit ...
- Stel je voor je verdient als freelancer 10.000 euro per maand BRUTO.
- Je wil een leaseauto nemen via je eigen bedrijf (eenmanszaakje) van 700 euro EX benzine (en natuurlijk ex BTW)
- deze 700 euro moet je dus gewoon per maand betalen voor je auto ..
- stel je voor dat oom nog eens je brandstof erbij rekent ... laten we een schatting maken van 400 euro in de maand (waar je vervolgens de BTW van af mag halen voor de zakelijke ritten)
- omdat je meer dan 500 prive kilometers gaat maken moet je dus 25% (per jaar) van de cataloguswaarde van de auto aan bijtelling betalen ...
- stel je voor je auto kost dus 24000 euro
- dan neem je van die 24000 euro 25% en over dat bedrag betaal je 52% belasting... en dan heb je je NETTO bijtelling ...
DUs je hebt dat EN je kosten voor je (lease) auto EN je kosten voor de bijtelling (EN je kosten voor de brandstof natuurlijk.
Ik heb een beetje het gevoel dat ik finaal naast zit ... maar corrigeer me aub als ik het fout heb ....