Re: ICT-freelancers kampen met negatief imago
Veel ICT-ers werken via een van de grote detacherings- of bemiddelingsbureau, zoals, ik noem een dwarsstraat, MichaelPage. Wanneer de eindklant na een periode (bijvoorbeeld een kwartaal) de opdracht wil verlengen omdat de klus nog niet af is, wordt meestal contact gezocht met het bureau.
Ik vind het dan niet per definitie verkeerd dat de ICT-er bij het bureau een nieuwe prijs wil bedingen. Ik zou er dan wel op aansturen dat de eindklant dezelfde prijs betaalt, en dat de marge van het bureau wordt verlaagd. Het verlengen van een contract kost het bureau immers minder tijd (omdat de relatie al goed is) dan het zoeken en bemiddelen van een nieuwe ZZP.
Het ene bureau is daar wat spastischer in dan het andere. Zo zijn er voorbeelden van bureaus die interne procedures hebben om altijd 25% bovenop het tarief van de freelancer te gooien. Sommige 'accountmanagers' vinden het eng om dergelijke procedures intern ter discussie te stellen, zelfs als het om een procentje meer of minder gaat.
Wat denk ik een achterliggende oorzaak is, is dat sommige ICT-ers minder sterk zijn in hun communicatie. De wijze van onderhandelen komt dan wat onhandig over of 'uit de lucht vallen'. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord dat deze klacht speelt bij freelance marketeers, terwijl die in feite in dezelfde soort situaties terecht komen.
Een tip is om vooraf met een bureau te bespreken welke marge ze in het eerste contract hanteren en vast te leggen dat er bij een verlenging van het contract nieuwe afspraken gemaakt moeten worden.
|