Tsja, spaarrekeningen.. wat zal ik zeggen.. ik open gemiddeld eens per 2 jaar een nieuwe rekening (of zet een bestaande rekening om) te samen met spaarloonrekeningen uit het verleden ben ik de (trotse??) eigenaar van 15 spaarrekeningen bij stuk of 7 banken
, waarvan 12 met nulsaldo.
Banken hebben de hinderlijke gewoonte om een nieuw spaarproduct met een hoge rente (3,5-5%te introduceren en in ca 1-2 jaar terug te schroeven naar een schamele basis rente (2-2,5%). Dus ik schuim regelmatig internet af (eh kijk op independer tegenwoordig). Het grappige is dat je met 3 klikken een nieuwe rekening kan openen maar als je er weer van af wil moet je gemiddeld 3 brieven sturen. Dus dat laat ik meestal maar zitten..
Begin deze maand heb ik een Aegon Eigen Stijl sparen afgesloten, basis rente is 3,75% en middels zelf te kiezen spaarafspraken (minimum saldo, vast bedrag sparen per maand, wel of geen opname kosten.) Kan de rente oplopen tot 4,75% (in de praktijk tot ca 4,5-4,6%) tenzij je 250.000 euro stort en als minimum saldo aanhoud. Ik ben wel tevreden over dit product, en deze keer niet alleen vanwege de rente, het is namelijk mogelijk binnen de spaarrekening verschillende spaarpotten aan te maken. Per spaarpot kan (moet) je de spaarafspraken instellen. Maar ik vind het in elk geval prettig om mijn geld een beetje op te delen in potje voor een andere auto, opknappen van het huis, reserve voor sneuvelende huishoudapparatuur. een luxe vakantie.
Kortom het zal je "hobby" maar zijn de hoogste rente te blijven behouden (ook al loont het wel). Ik begrijp goed dat Aegon op dit moment zoveel mogelijk geld wil aantrekken dus een hoge basisrente geeft maar ik vrees dat ook deze binnen 2 jaar weer op een basis nivo van 2-2,5% zal staan, maar ik hoop dat door de spaarafspraken de rente toch aantrekkelijk blijft.