Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2011, 12:57
ivo1 ivo1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2011
Berichten: 1
Standaard Vrijwillige afbouw FOR toegestaan ?

Ik heb t/m 2009 een FOR opgebouwd van ca. 15.000 euro. Over 2010 heb ik verlies gedraaid. Hierdoor is mijn ondernemingsvermogen (bezittingen minus schulden) gedaald tot 7.000 euro en moet ik (volgens mij ?) een verplichte afname van de FOR van 8.000 euro doen. Er blijft dan een FOR staan van 7.000 euro, precies het bedrag van het ondernemingsvermogen.

Mag ik het resterende bedrag van de FOR ook vrij laten vallen ten gunste van het resultaat ? Voordeel hiervan zou zijn dat ik de FOR kwijt ben (toekomstig voordeel) en dat nu niets zou kosten door het beter uitnutten van de ondernemersaftrek/MKB vrijstelling.
Ik heb in 2010 overigens wel meer dan 1225 uren gemaakt.

Groeten Ivo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 april 2011, 09:08
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard

Beste Ivo,

Helaas kan dit niet (zie artikel 3:71 wet op de inkomstenbelasting). Hier staan heel stringente voorwaarden op basis waarvan de FOR kan afnemen. Wellicht verstandig om eens te lezen of door te nemen met je adviseur. Ik moet zeggen dat ik als adviseur als het kan vaak de FOR niet opneem, omdat de FOR hele vervelende uitgestelde belastingschulden oplevert. Wellicht goed om voor de toekomst even over na te denken mocht je weer winst draaien. Voor de opbouw kun je namelijk wel zelf kiezen.

Succes ermee,
Richard Overweg
www.ambitions.nu
nb. FOR (Fiscaal OudedagsReserve voor ondernemers)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 april 2011, 12:15
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Beste Ivo,

Nog even een aanvulling op het antwoord van Richard, hij beantwoordt één van jouw vragen niet: er is in dit geval geen sprake van een verplichte afbouw van je oudedagsreserve tot de hoogte van je kapitaal in de onderneming.
Die (algemene) bepaling is reeds een flink aantal jaren geleden uit de wet verdwenen. Alleen in specifieke gevallen is nog sprake van verplichte afbouw tot de hoogte van het kapitaal. Hiervan is in jouw geval geen sprake.
Dit alles is na te zien in artikel 3.70 Wet IB.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 april 2011, 14:00
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard

Beste Louis,

Dank voor de aanvulling
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscale oudedagsreserve (for)


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tellen vrijwillige klussen mee voor het aantal opdrachtgevers? DZTC Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 20 oktober 2009 15:41
Verruiming aanmeldingstermijn vrijwillige verzekering Aspon Nieuws - Voor en door freelancers 3 20 juli 2008 00:53
Meer tijd voor afsluiten vrijwillige verzekering UWV tijn1978 Nieuws - Voor en door freelancers 0 9 september 2007 11:47
Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever? arjan Belasting 4 9 april 2007 21:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon