Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PensioenAdviseur
Het is uitermate jammer dat een niet-pensioendeskundig persoon (jij) gaat adviseren over het pensioen van een ander wiens persoonlijke situatie je (naar ik aanneem) niet kent. Daarbij scheer je gelijk alle pensioenadviseurs over één kam als zijnde onbetrouwbaar.
|
Ik heb niemand onbetrouwbaar genoemd, laat staan dat ik alle pensioenadviseurs onbetrouwbaar zou noemen.
Citaat:
Ook hier wordt een accountant neergezet als pensioendeskundig en onafhankelijk.
|
Je hoeft helemaal niet pensioendeskundig te zijn om de basisberekening van pensioenopbouw te kunnen maken. Je moet alleen even wat regels, aannames en formules weten en een beetje middelbareschoolwiskunde kunnen toepassen. Net zoals je geen btw-deskundige nodig hebt om eem doorsnee eenmanszaak te runnen. Ik denk dat de wereld heel goed zonder pensioendeskundigen kan.
Citaat:
Accountants kijken naar feiten (jaarcijfers van afgelopen jaren)
|
Inderdaad, en naar belastingregels. Jouw toekomst is vergelijkbaar met andermans feit (een gepensioneerde). Zo kun je op basis van kennis van regels en feiten een toekomstberekening maken.
Citaat:
maar pensioenadviseurs kijken naar een onzekere toekomst (pensioen).
|
Precies en daar kunnen ze feitelijk niet zo veel over zeggen, behalve dat je je risico's moet spreiden.
Wat voor mij boekdelen spreekt is dat pensioenadviseurs nooit open zijn over de basisberekeningen van hun vakgebied. Die staan niet op hun site, niet in de stukken die ze achterlaten, vertellen ze niet in forums etc. Het vak is grotendeels gebaseerd op geheimzinnigdoenerij.
Hoe moeilijk kan een pensioenberekening zijn? Als je twee dagen te gaan hebt tot de grote dag, die € 10 kost, dan moet je elke dag € 5 sparen. Zie bijvoorbeeld
deze wat serieuzere berekening.