Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983
Waar vind je zulk soort voorbeeld offertes voor freelance journalisten/ redacteuren? Ik heb namelijk net een nieuwe opdracht binnen en wil nu wel wat duidelijkheid scheppen tussen mij en een opdrachtgegever.
|
Beste Nino,
Voor het maken van offertes en facturen gebruik ik het programma Moneybird (
www.moneybird.nl), dat mag je 3 keer per maand gratis gebruiken, maar voor 10 euro per maand mag je onbeperkt facturen en offertes maken, heel handig. Je kunt ervoor kiezen dat een offerte ondertekend moet worden, dat doe ik altijd.
Op mijn site staan Algemene Voorwaarden, waarnaar ik verwijs op mijn facturen. Als je erbij zet dat je ze op verzoek toestuurt, is dat prima. Je kunt ze ook standaard met offertes en facturen meesturen.
Die Algemene Voorwaarden heb ik van de NVJ gekregen. Als ik jou was zou ik ook lid worden van de NVJ, zij doen zinnige dingen. Bijvoorbeeld het 'wurgcontract' van Sanoma Uitgevers hebben ze weten te versoepelen. Als je lid bent, mag je die AV gebruiken op je site. Dan weet je zeker dat je juridisch goed zit.
Een klant die altijd te laat betaald, daar schiet niemand iets mee op. Ik heb daar ook weleens mee te maken gehad en ik heb de juridische afdeling van de NVJ ingeschakeld, die voor mij in de bres zijn gesprongen en dreigden met een rechtszaak. Toen is alsnog betaald, maar die werkrelatie is wel weg nu.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet en succes,
Joke