@Ondernemertje: misschien kijk je een beetje te beperkt naar jezelf en je omgeving. Als je primair aan je onderneming denkt, doe je dat toch niet ten koste van anderen? (Tenzij je een sterk mens/milieu-belastende activiteit opzet, maar dan verwijs ik je weer terug naar je eerste bericht
). Het een sluit het ander niet uit. Je onderneming opstarten en gezondmaken (dat is ook: werk aannemen, facturen sturen) zal als het goed is, beantwoorden aan de vraag van anderen (de markt) en je eigen vraag (inkomen). Je maakt het ingewikkelder dan het is. Bij alles in je onderneming heb je de vrijheid om meer of minder rekening te houden met maatschappij en milieu. Maar primair geloof ik er in dat een (in
alle opzichten) gezonde ondernemer goed is voor zichzelf, zijn bedrijf en de omgeving.
De ultieme uitdaging zit hem (en daar worstelen vooral multinationals mee) in het feit dat als je actief voorstander bent van MVO, je dat tot meer maakt dan alleen een paragraaf in je mission statement.
Ik ken mensen die voor een bank werken (die meer mogelijk maakt) en juist om deze reden hun goedbetaalde job omruilen voor een in het onderwijs.
Heel nobel en daarmee kan je wel bijdragen aan het onderwijs, maar die bank niet meer veranderen. Je halveert dan bijvoorbeeld ook je eigen inkomen, waardoor je wellicht meer moeite hebt om alles 1000% maatschappelijk verantwoord te doen (bijvoorbeeld: eko = duur).
Kortom, als je je eigen normen
en waarden
serieus neemt, is dan ook in het voordeel van je omgeving.
Question: in welke business zit je?