Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan
De eerste uitleg is de juiste. In principe moet een factuur voldoen aan de factuurvereisten (o.a. naam en adres afnemer moeten erop staan, in die zin herleidbaar tot jouw bedrijf). Alleen voor benzinebonnen is een uitzondering gemaakt mits de betaling te herleiden is tot jouw bedrijf of jezelf (bij een emz).
|
Ah okay, nu ik het verhaal op de site van de belastingdienst nog eens lees, is dit inderdaad de juiste uitleg.
Dan is dus de conclusie: op basis van slechts een kassabon (die niet aan de factuurvereisten voldoet omdat naam en adres van de afnemer er niet op staan) mag je officieel de btw niet terugvragen (m.u.v. benzine bij traceerbare betaling).
Hmmm... ik vrees dat hier massaal de hand mee gelicht wordt, bij kleine inkopen in winkels e.d. Ik heb bijvoorbeeld weleens bij een boekwinkel om een btw-factuur gevraagd, en toen werd de kassabon met plakband op een of ander notaformulier geplakt, maar daar werden geen extra gegevens op ingevuld. Dat had ik dus officieel moeten weigeren. Gedoe
Eigenlijk lijkt een kassabon met traceerbare pinbetaling me beter controleerbaar dan een door de winkelmedewerker opgeschreven bedrijfsnaam op een notaformulier (want die winkelmedewerker checkt de naam en adres die ik opgeef helemaal niet en voert het niet in de eigen administratie in). Misschien zou het goed zijn om de benzinebonregeling te verruimen tot alle zakelijke inkopen die normaliter aan een gewone kassa worden afgerekend.