Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freel@ncer
Wil de berekeningen weten om een goed een goed financieel beleid te voeren.
|
Mwah, of je dat zo bereikt is de vraag.. dit neigt toch sterk naar micro management..
Als ik een verantwoord energiebeleid wil voeren ga ik ook niet de technische specificaties van de CV proberen na te rekenen.. of hij wel het beoogde vermogen en voorgerekende rendement haalt.
Dan kijk ik naar praktische zaken in en om het huis, deuren of ramen niet onnodig open laten staan, betere isolatie overwegen, termostaat een graadje lager en een trui aandoen.
Zo werkt het ook met financieel beleid.. inkomstenbelastingen reserveer je op basis van een schatting dus je reserveert 30-35% van je omzet voor belasting, maar je gaat niet zitten uitrekenen dat het 32,8% reservering moet zijn bij 32.500 euro omzet of 34,9% bij 40.000 euro omzet. dat is micro management en schijn zekerheid. Je pakt gewoon een globaal en ruim percentage
Zoals Nico / rijak-adm ook zegt daarvoor download je gewoon het IB programma, daarmee kan je prima schattingen maken. Zo doe ik het zelf ook.. het heeft als voordeel dat je ook meer vertrouwd raakt met het programma als je het meer dan 1x per jaar gebruikt.
Verantwoord financieel beleid richt zich wat mij betreft meer op:
- de vaste kosten zo laag mogelijk houden.
- Zaken pas aanschaffen als ze echt nodig zijn en niet omdat ze handig zijn om (alvast) te hebben.
- geen kosten maken omdat je ze toch kunt aftrekken van de belasting
- Je klanten strikt aan betaaltermijnen (proberen) te houden.
En qua IB tussentijds kun je je voorlopige aanslag bijsturen zodat de eindaanslag niet zo hoog word of je kunt wat meer reserveren als je toch nog even wilt afwachten. Ik bekijk dat elk kwartaal als ik ook de btw aangifte moet doen dan kijk ik ook of de voorlopige aanslag IB nog aanpassing behoeft.
Het risico van eigen sheets blijft toch dat ze erg onderhoudsgevoelig zijn en er heel makkelijk een fout in sluipt waardoor je foute uitkomsten krijgt en nog de plank misslaat.