Mmmhr, ik zou ook wel willen groeien, maar de freelancers die ik zoek zijn er niet in voldoende mate. Gelukkig werk ik als opdrachtgever en als opdrachtnemer nooit via bureaus; de enige bemiddelingspoging waar ik mij heb ingestort was een redactieclub in Monnickendam (onder redacteuren welbekend), maar daar mislukte de bemiddeling en daarna werd het het stil. M.a.w. bureaus zijn toch echte gatenvullers (werken vooral vanuit opdrachtgeversperspectief).
De beste opdrachten krijg je vanuit je netwerk en de allerbeste komen zonder acquisitie naar je toe. Deze maand hoop ik structurele samen-werking (let op het streepje) te kunnen realiseren met een nieuwe klant. Uit die categorie (samen-werken) heb ik er veel (sommigen al zeven jaar) en dat zijn de beste.
Ze hebben maar een nadeel, en dat is dat ze niet altijd aansluiten op je eigen groeiplannen (inhoudelijk bezien).
Kortom: het beste werk haal je zelf binnen (of komt rechtreeks naar je toe). Omgekeerd: het inschakelen van een bureau voor (bijvoorbeeld) tekstschrijvers getuigt ook in een bepaald opzicht van luiheid door de opdrachtgever. Je zou als opdrachtgever nl ook zelf de moeite kunnen nemen om in je netwerk of via het web rechtstreeks zelf te kunnen werven/zoeken.
Ik heb niet de illusie dat je als opdrachtgever via een bureau het beste krijgt wat er is