Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olaf
Rene, als je de voorwaarden van je eigen branche hanteert, weet zo'n opdrachtgever dat hij bij alle anderen in die brache daar ook mee wordt geconfronteerd.
dat is nu juist de kracht van de branchevoorwaarden... WRAUW
|
Da's waar.
Maar wakkere opdrachtgevers weten dat de voorwaarden onderhandelbaar zijn, omdat je er per contract van kunt afwijken. Als je voor de opdrachtgever ongunstige voorwaarden hanteert dan zul je vaker met zulke onderhandelingen geconfronteerd worden. En daar zit een doorsnee freelancer toch niet op te wachten?
Alles hangt af van de redelijkheid van de voorwaarden en de geschiktheid voor freelancers. Ik vind de voorwaarden van advocaten, accountants, notarissen, gerechtsdeurwaarders en dergelijke beroepsgroepen meestal heel redelijk en aanvaardbaar. Ik heb nog nooit de neiging gehad daarop te gaan onderhandelen.
De Tekstnet-voorwaarden zijn een twijfelgeval. Ze lijken heel redelijk en ik kan me voorstellen dat veel opdrachtgevers er vrijwel ongezien mee instemmen. Maar een opdrachtgever die gesteld is op auteursrechten doet er goed aan daarover te onderhandelen.
Maar de Fenit-voorwaarden (ICT), daar zou een opdrachtgever smakelijk om moeten lachen. Die zou ik als ICT-freelancer nooit hanteren. Ook al omdat het een dik pak papier is met tientallen pagina's juridische rimram in Amerikaanse stijl.