Ondernemersaftrek of niet?
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraag welke ik hoop makkelijk te antwoorden is, ik heb net de belasting telefoon gebeld, maar die zijn pas weer beschikbaar voor ondernemers aanstaande dinsdag.
Ik ben afgelopen jaar op 1mei begonnen aan mijn onderneming als ICT'er. Vervolgens ben ik alsnog in loondienst gegaan voor een half jaar, waarop ik vervolgens in oktober ben begonnen met halve weken te werken als freelancer voor mijn bedrijf. Nu had ik op 1 januari:
- ca. € 5100,- aan inkomsten (incl BTW, die heb ik betaald in januari 2013)
- Ik heb ca. 600,- betaald aan vaste lasten (verzekeringen en overige vaste lasten)
- Op 1 januari had ik dus een vermogen van € 4500,- op mijn rekening staan
Ik heb mezelf expres niet laten uitbetalen, omdat ik dat als potje willen laten fungeren in moeilijkere tijden als zzp'er. Ben nu nog gedeeltelijk in loondienst, dus daarom gebruik ik dat als reserve.
Dat is dus de situatie, nu de belasting invullen, waarbij ik een fiscaal partner heb.
- Ik heb € 4212,- bij opbrengsten opgegeven (inkomsten excl BTW)
- Ik heb € 600,- opgegeven bij overige bedrijfskosten
- Ik heb bij activa > liquide middel > € 3612,- opgegeven
- Ik heb bij passiva > ondernemingsvermogen > € 3612,- opgegeven
Dus dit is het hele invullen. Ik heb de overige info uiteraard ook opgegeven, alleen nu kom ik bij de verdeling.
1. Als ik geen ondernemer was geweest dan hadden wij standaard ca.€ 4500,- teruggekregen
2. Nu met bovenstaande gegevens krijgen we ca. € 3000,- terug
3. Als ik mijn ondernemersaftrek aanzet (welke ik niet haal (gemiddeld wel, maar dat telt niet), aangezien ik maar 2,5 maand inkomsten heb behaald voor de onderneming en dus niet aan die 1225 kom), dan krijg ik € 7000,- terug. Zoals je ziet lopen de bedragen nogal uiteen.
Ik heb nu 3 opties, waarvan 2 is wat ik volgens mij moet doe, maar dit kost me heel veel geld wat uiteindelijk niet de bedoeling was met het starten van een onderneming. Als ik dit ook had geweten, dan was ik mogelijk in januari gestart in plaats van oktober.
Ik had er ook gekozen om in 1e instantie geen belastingconsulent te nemen (die neem ik voor komend jaar wel, omdat daarin de kosten niet opwegen t.o.v. de inkomsten die ik had in 2012)
Hebben jullie mogelijk advies of heb ik mogelijk wat fout gedaan? Mocht er iemand reageren, alvast heel erg bedankt en anders ga ik dinsdag de belasting hiervoor bellen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Erik
|