De verschijning van dit nieuwe boekje trok meteen mijn aandacht door de titel:
How to Write a Lot (Paul J. Silva; 2007). Want dat klinkt als een praktische benadering. Geen gedoe over inspiratie, schrijfstijl en genieten van een writer’s block, maar productie! Wat het boekje extra interessant maakt, is dat het is geschreven door een psycholoog. Die moet verstand hebben van geestelijke productiviteit.
Het is een lekker beknopt boekje. De inhoud beslaat zo’n 120 kleine pagina’s van hooguit 250 woorden. Je bladert er zo doorheen en hebt in een uurtje de essentie te pakken.
Silva maakt eerst gehakt van de meestvoorkomende schrijfbarrières:
· “Ik heb geen tijd om te schrijven”: reserveer schrijftijd in je agenda. Niet bewaren tot het weekend, gewoon maandagochtend van 9-11 uur.
· “Ik moet eerst meer informatie verzamelen”: doe wat je moet doen in je gereserveerde schrijftijd.
· “Ik heb een nieuwe computer/printer/stoel/bureau nodig”: nee hoor, een Spartaanse werkplek is genoeg (een foto van de werkplek waar Silva dit boekje schreef toont dat aan).
· “Ik wacht tot ik zin/inspiratie heb”: onzin, schrijven is werk. Goede schrijvers hebben geen inspiratie, ze werken gewoon hard. Silva verwijst met grafiekjes naar onderzoek waaruit blijkt dat mensen die op geplande tijden zichzelf dwingen te schrijven het productiefst zijn.
Om je schrijfmotivatie te bevorderen bepleit Silva:
· Stel concrete en specifieke schrijfdoelen.
· Stel prioriteiten.
· Meet je voortgang.
· Word lid van een Agraphia-groep (een clubje vertrouwelingen, die elkaar sociale steun geven bij het verbeteren van hun schrijfproductiviteit)
Writer’s Block? Een fabeltje, zegt Silva. Althans bij niet-kunstzinnig schrijven.
Dan gaat het boek opeens in detail in op schrijfstijl, de verschillen tussen m-dash en n-dash en het verbeteren van je relatie met de puntkomma. Nou ja, daar kun je snel doorheen bladeren.
En de belangrijkste tips om een boek te schrijven:
1. Maak een schrijfplan.
2. Zoek een coauteur.
3. Schrijf het ding gewoon.
Kijk, zo heeft een psycholoog voor elk probleem een oplossing. Aardig boekje voor tekstschrijvers, maar de kernpunten hadden wat mij betreft ook klimaatneutraal in een paar weblogartikelen gepast.