Beste Leden,
Onlangs heb ik een bericht geplaatst over de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2009 maar nu moet ik er toch aan geloven en de inkomstenbelasting over 2008 invullen. Ik heb een eenmanszaak en werk eraan fulltime. Ik heb in mijn startersjaar niet zoveel verdiend dus ik verwacht dat ik weinig tot geen inkomstenbelasting moet betalen. Ik wil graag zelf leren hoe het allemaal in elkaar zit en ik denk dat het voor andere gebruikers hier op het forum ook handig zijn als zij inzicht hierin krijgen.
Alleen nu vraag ik me af of ik mijn verlies- en winstrekening wel goed heb ingevoerd en mijn eindbalans. Ik heb op school vier jaar geleden alles over de bedrijfsadministratie gehad maar ik moet even opgefrisd worden.
Hieronder heb ik even een voorbeeld verlies en winstrekening opgezet. Ik ben en zoals gezegd een startende ondernemer in de dienstverlende sector die ongeveer tien factuurtjes en tien investeringen per jaar doet. Ik weet dat ik recht heb op zelfstandigenaftrek, MKB aftrek en startersaftrek.
In dit voorbeeld zijn de afschrijvingen gedaan op computerapparatuur en dergelijke. Op de overige bedrijfskosten heb ik de apparatuur zelf gezet, visitekaartjes, briefpapier en dergelijke.
- Klopt het dat ik investeringen op overige bedrijfskosten moet zetten?
- Mis ik ook nog onderdelen in de rekening die elk bedrijf wel heeft?
- Moet ik wat ik naar prive overmaak onder personeelskosten rekenen?
Als tweede heb ik wat vragen over de passiva en activa.
- Wat wordt gerekend onder het eigen vermogen? Is dit de netto-winst als je met 0 dit jaar begonnen bent? Of is het de omzet?
- Als ik materiele activa(investeringen) en liquide middelen(wat nog op mijn bankrekening staat) bij elkaar optel in het overzicht activa kom ik op mijn omzet. Maar volgens mij klopt dit niet aangezien dit in het totaaloverzicht wordt gezet berekend als "winst uit onderneming". En winst en omzet zijn niet gelijk natuurlijk. Volgens mij moet ik nog ergens mijn investeringen aftrekken maar ik ben even kwijt waar precies.
Mijn laatste vraag gaat over priveontrekkingen. Moet ik geld wat ik heb overgemaakt naar mijn prive rekening vanuit mijn zakelijke rekening invoeren als priveontrekkingen in contanten? Volgens mij moet er over het gehele winstbedrag van 2008 inkomstenbelasting worden betaald?
Nog even wat informatiebronnen die ik heb geraadpleegd en voor anderen misschien wel makkelijk zijn:
- 0800-0543, maar die wilde niet echt helpen.
- Belastingdienst.nl
- Het boek; bedrijfsadministratieve grondbeginselen praktisch toegepast van T.P.M Welten en J.M.M.J Clerx
-
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...mstenbelasting
-
http://www.krimpenerwaardcollege.nl/.../belasting.htm
Als iemand nog tips heeft om hier meer over te weten, voornamelijk sites, boeken en artikelen dan hoor ik het graag.