Hai Annet, graag gedaan hoor!
Bij voorbaat sorry als ik nu de plank mis ga slaan, maar als ik dit lees
Citaat:
De weerstand zit dan alleen bij het punt: kan ik dat wel? Is eht neit te veel van mezelf gevraagd? En de vervolgvraag dan: Hoe zorg ik dat ik mezelf daar wel bekwaam in voel?
|
dan moet mij iets van het hart dat daar vreselijk knelt: wij meisjes denken veel te vaak en meestal ten onrechte dat we niet bekwaam genoeg zijn!!
Ik las een aantal jaren terug in mijn krant over een onderzoekje dat gedaan werd naar het zelfbeeld van wiskunde-eindexamenkandidaten. Ze werden vóór en na het examen bevraagd: van te voren hoe ze hun kansen op een voldoende inschatten, en achteraf hoe ze het gemaakt hadden.
En iedereen schatte zichzelf verkeerd in.
De jongetjes schatten vooraf hun kansen te hoog in, en achteraf iets minder te hoog maar nog steeds te hoog.
De meisjes schatten vooraf hun kansen te laag in, en achteraf nog veel lager. En wat bleek: de meisjes scoorden gemiddeld BETER dan de jongens. Dus de jongens kregen weliswaar de deksel op hun neus, maar de meisjes hadden de hele tijd onterecht in angst gezeten. Boi-o-boi! En denk maar niet dat die of andere meisjes na dat onderzoek hun zelfbelemmerende gedrag onmiddelijk in de vuilnisbak hebben gesmeten!
Zo dat is eruit, maar nu terug naar de praktijk. Hoe zorg jij dat je je er
wel
bekwaam in voelt? Mag ik je even door mekaar schudden?
Begin gewoon, je bent al bekwaam.
En wat meer is: als jij die dingen doet waar je echte interesse ligt, dan doe je ze met plezier. Als je ze met plezier doet, doe je ze vanzelf zo vaak dat je er kei-goed in wordt. En het mooie ervan is dat dat helemaal niet voelt als werk, maar als lekker je gang gaan.
Heb jij ooit als kind buitengespeeld? En heb je wel eens gedacht: ik ga maar niet, want misschien kan ik het wel niet? Nou dan. Vort met jou, buitenspelen!!