Met kantoor aan huis mag je helaas een telefoonabonnement niet tot de zakelijke kosten rekenen. Dat staat zo in artikel 3.16 van de wet op de inkomstenbelasting:
Citaat:
Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten:
a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;
|
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een glasvezelaansluiting met supersnel internet. Ik denk erover om mijn telefoonaansluiting bij KPN op te zeggen, en de telefoonnummers over te zetten naar een hosted voip-provider (telefonie over internet over de glasvezel; met bedrijfstelefooncentralefunctionaliteit). Die vorm van telefonie is locatie-onafhankelijk en niet meer gebonden aan mijn woonruimte. Ik zou mijn virtuele 'vaste' telefoon in een hotelkamer kunnen aannemen, of onderweg in de auto. Maar toegegeven, in de praktijk gebruik ik natuurlijk vooral de vaste telefoon op het bureau in de werkkamer.
De abonnementskosten van glasvezelinternet boek ik al als zakelijke kosten. Niet zo gek voor een internetbedrijf.
Wat denken jullie? Zou ik de voip-abonnementskosten van de zakelijke nummers ook zakelijk mogen boeken? Er is in letterlijke zin immers geen sprake meer van een telefoonaansluiting in mijn woonruimte, maar van een internetdienst met telefoonnummers. Of leg ik de wet nu wat te opportunistisch uit?