Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Branco
hoe bereken ik hoeveel belasting ik moet betalen, is het gewoon een percentage over mijn totaal gegenereerde inkomen?
|
Wat je betaald krijgt is (neem ik aan) omzet. Je maakt kosten (computer, internet etc.). Omzet - kosten = winst. De winst wordt belast als 'winst uit onderneming' in de inkomstenbelasting. Hoeveel dat is, is niet eenvoudig te zeggen. Boxen, schijven, aftrekposten etc. Kijk op de site van de belastingdienst en/of een belastingalmanak.
Citaat:
moet ik in Nederland belasting betalen of niet?
|
Over je inkomsten: ja.
Over de omzet (
BTW), misschien. Leveren aan het buitenland is soms BTW-vrij, afhankelijk van land, aard van de werkzaamheden, plaats van dienst etc. Die beoordeling kan (helaas) vrij ingewikkeld zijn.
Citaat:
Aangezien ik dus wel in Nederland werk, maar via een buitenlands bedrijf betaald krijg.
|
Het is (neem ik aan) niet je werkgever, die loonbelasting inhoudt etc. Want dat zou je wel gezegd hebben. Als freelancer/zelfstandige is het uitgangspunt dat je in Nederland woont / gevestigd bent en hier je 'vaste inrichting' hebt.
Mijn bedrijf levert ook aan het buitenland (Spanje, VS), maar heeft fiscaal gezien alleen met Nederland te maken.