|
4 april 2007, 21:23
|
|
Lid
|
|
|
|
Tarieven op je website: do or don't?
Ik heb mijn tarieven als tekstschrijver 'gewoon' op m'n website staan. Maar hoe gewoon is dat eigenlijk, en is het slim of niet?
Ik heb tot nu toe verhalen van 2 kanten gehoord:
- doen omdat opdrachtgevers die zoeken het liefst zo snel mogelijk willen weten waar ze aan toe zijn. Zonder prijsindicatie zoeken ze verder...
- niet doen omdat er dan geen onderhandeling meer mogelijk is. Bovendien kan het opdrachtgevers afschrikken, of ze denken juist misbruik van je te kunnen maken.
Zo zijn er vast nog meer argumenten voor en tegen. Wie heeft de nodige ervaring om me verder te helpen met dit vraagstuk?
Gr., Arjan
|
4 april 2007, 22:11
|
|
Seniorlid
|
|
|
|
Re: Tarieven op je website: do or don't?
Het is niet zo gebruikelijk en ik zou het ook niet doen. En waarom niet? Tja, dat is eigenlijk nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Misschien omdat het tarief waar je op uitkomt, toch wel afhangt van het soort opdracht en de opdrachtgever. Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet
Zou je geen tariefindicatie kunnen geven? Dus geen harde cijfers, maar in de trant van: marktconform. Of: marktconform, maar scherp geprijsd? Ik noem maar wat.
|
5 april 2007, 02:30
|
|
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scribent
Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet
|
Que? ABN-AMRO is tenminste fatsoenlijk. Die heeft de tarieven op zijn site staan en die gelden voor álle klanten, freelancers én liefdadigheidsinstellingen
7 april 2007, 11:33
|
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scribent
Het is niet zo gebruikelijk en ik zou het ook niet doen. En waarom niet? Tja, dat is eigenlijk nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Misschien omdat het tarief waar je op uitkomt, toch wel afhangt van het soort opdracht en de opdrachtgever. Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet
Zou je geen tariefindicatie kunnen geven? Dus geen harde cijfers, maar in de trant van: marktconform. Of: marktconform, maar scherp geprijsd? Ik noem maar wat.
|
Tja, ik doe het wel op mijn website. Ik geef geen 'harde cijfers' maar wel ongeveer een indicatie van de tarieven. Gewoon omdat ik het zelf ook prettig vind om websites te bezoeken waar de prijzen opstaan. Niet dat je eerst belt om te vragen hoeveel iets kost om er daarna achter te komen dat zij drie keer zoveel vragen als je budget toelaat...
|
18 april 2007, 12:30
|
|
Moderator
|
|
|
|
Ik doe het op dit moment zelf niet, maar mijn website is ook nog *zacht uitgedrukt* in bewerking. Aan de ene kant vind ik het wel goed, het zorgt voor transparantie en je trekt klanten aan die qua budget passen bij jouw tarieven.
De reden waarom veel mensen het niet doen is, denk ik, het feit dat al je speelruimte weg is. Je kunt er altijd wel bij aangeven dat je rekening kunt houden met een budget, maar veel ondernemers zullen ook best wat extra vragen bij een groot bedrijf. Dit kun je natuurlijk niet meer doen als je je prijzen al op je site aangeeft!
Wat ik zelf ga doen: ik zorg voor tarieven waar ik volledig achter sta en plaats die (waarschijnlijk) wel op mijn site. Op die manier hoef ik nooit te twijfelen of ik niet te goedkoop werk en mensen kunnen me altijd benaderen voor een voorstel dat beter past in hun budget. Lijkt me wel zo transparant en eerlijk, want in principe moeten (maximum-)tarieven gewoon voor iedereen gelden, groot of klein!
|
22 april 2007, 18:25
|
Veteraan
|
|
|
|
Ik zou niet een tarievenlijst op je site plaatsen. Soms kan het handig zijn voor sommige opdrachten een iets hoger of lager tarief te kunnen vragen. Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde klus liever niet doet, extra reistijd hebt of denkt dat een bepaalde klant wel wat meer kan betalen etc. Met een tarievenlijst is dat lastiger uit te leggen
Je kunt natuurlijk wel voorbeelden geven (ter indicatie) van bepaalde opdrachten met een richtprijs. Zo krijgt je potentiele klant wel een idee of jouw bedrijf bij zijn budget past....
|
22 april 2007, 20:34
|
|
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978
Ik zou niet een tarievenlijst op je site plaatsen. Soms kan het handig zijn voor sommige opdrachten een iets hoger of lager tarief te kunnen vragen. Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde klus liever niet doet, extra reistijd hebt of denkt dat een bepaalde klant wel wat meer kan betalen etc. Met een tarievenlijst is dat lastiger uit te leggen
Je kunt natuurlijk wel voorbeelden geven (ter indicatie) van bepaalde opdrachten met een richtprijs. Zo krijgt je potentiele klant wel een idee of jouw bedrijf bij zijn budget past....
|
Ja, dat kan, maar is dat eerlijk? Sommige klanten voor hetzelfde werk meer laten betalen? Of je iets graag of minder graag doet kun je sowieso mee laten tellen in je tarief, maar dat kun je ook van tevoren bepalen lijkt me..
|
22 april 2007, 21:20
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis
Ja, dat kan, maar is dat eerlijk? Sommige klanten voor hetzelfde werk meer laten betalen? Of je iets graag of minder graag doet kun je sowieso mee laten tellen in je tarief, maar dat kun je ook van tevoren bepalen lijkt me..
|
Ik zie er niets verkeerds in, het is vrij aan de ondernemer om zijn tariefstelling te bepalen. Ik kan me voorstellen dat ik bij een nieuwe klant met een wat lager tarief reken in de hoop als ik 'binnen ben' vervolgopdrachten te krijgen. Of een wat hoger tarief als ik iedere dag 2 uur moet reizen, of voor een complexer project met een grotere verantwoordelijkheid.
Verder zijn in de praktijk -in mijn tak van sport- de opdrachten zelden volledig met elkaar te vergelijken, wat het opstellen van tarieflijsten ook bemoeilijkt.
|
1 mei 2007, 21:08
|
Lid
|
|
|
|
lekker segmenteren.. Ik zou VANAF prijzen vermelden of prijsopties/mogelijkheden:
- per woord
- per artikel
- per uur
- per project
- per maand
- per klus binnen project
etc
Zelf heb ik een site alleen maar voor starters! Die betalen minder, en terecht!
Succes
laMark
|
|